– Dette har vært et diskusjonstema lenge, men nå er det satt ned en styringsgruppe som skal utrede ideen om en lufthavn som tar større flytyper opp til 50 seter og som også kan ha trafikk også direkte til utlandet, sier daglig leder Håvard Fossbakken i Kongsbergregionen. Sammen med at SP har gått tydelig ut og sagt at Geiteryggen flyplass må nedprioriteres i forhold til Notodden, fordi Topr idag er flyplassen til Grenland
Flyplassen på Notodden har i dag daglige ruter til Bergen og Stavanger, men flyene har maksimum 12 seter, og større flytyper vil måtte bety en liten utvidelse av flyplassen.
Daglig leder av Kongsbergregionen er ikke i tvil om at dette har noe for seg.
– Signalene fra næringslivet er at tid og kvalitet er viktigst, og så kommer pengene etterpå. Da vil en nærliggende flyplass med kobling til det internasjonale rutenettet være viktig, mener lederen.
– I Kongsbergregionen tenker vi samferdsel etter hvor næringspotensialet er størst. Det har vært argumentet vårt ved E134 som øst-vest-forbindelse, vårt ønske om dobbeltspor til Kongsberg og nå også om en regionflyplass på Notodden. Det er det første punktet. Når det er sagt, så er det ingen tvil om at dette også kan være attraktivt for reiselivet, spesielt hvis Notodden/Rjukan kommer inn på verdensarvlisten til UNESCO, sier Håvard Fossbakken til Laagendalsposten.
Notodden flyplass-sjef Helene Agersborg-Hansen har ingenting imot det foreslåtte navnet «Oslo Lufthavn Kongsberg/Notodden» og synes det er flott at noen har lyst til å satse på dem.
Og selv om sjefen for «Notodden flyplass, Tuven» syntes det var «litt rart» å høre om dette prosjektet for første gang gjennom lokalavisa, er hun likevel fornøyd med at noen vil satse på dem.
– Dette er veldig fint! Det er viktig å ha visjoner, og de har gode tanker rundt dette med større flytyper og det å se på andre destinasjoner, mener Helene Agersborg-Hansen.
Hun legger likevel ikke skjul på at det er usikre tider for flyplassen i årene som kommer. Notodden kommune – som ble tatt av Robek-lista for bare noen uker siden – har kun gitt flyplassen midler til å drifte ut dette året. En sårt tiltrengt ny terminal var nesten i boks, men måtte i siste liten kuttes fra kommunens budsjett.
Dessuten har politikerne i byen sagt klinkende klart ifra om at de fra 2016 ikke vil være alene om å betale for driften av flyplassen.
– Får man flere inn på eiersiden vil det være flere å fordele utgiftene på, kommenterer Agersborg-Hansen til avisa.