– Vi er så glade for å ha fått på plass ny reiselivssjef, og at vi har fått Ingrid Fagerberg som jo bor lokalt i Tinn, sa styreleder i visitRjukan Knut Erik Jacobsen da han presenterte Rjukans nye "turistsjef" Ingrid Fagerberg for fremmøtte på felles samling for reiselivsbedrifter og medlemmer av Rjukan Handels- og Serviceforening.
– Og det har vært viktig for oss i ansettelsesprosessen at vedkommende bor i Tinn, sa Jacobsen.
Skal du ære turistsjef her, må du bo her og føle det på sjela.
– Gratulere rmed jobben, Ingrid Fagerberg!
– Jo, takk! Jeg er veldig stolt og ydmyk over å ha fått den. Og det var en lærerik prosess å være med på, forteller Fagerberg.
– Jeg har snakka mye med Karin (Røe) og vært med på noe for å få input før det er igang 1 januar, så jeg føler jeg allerede er godt forberedt, sier Fagerberg til Radio Rjukan.
– Å hoppe etter Karin Røe, er vel nesten som å hoppe etter Wirkola?
– Det føles nesten slik! Jeg har forstpåelse av at Karin har vært en flott reiselivssjef, og at det har skjedd mye i hennes periode, sier Fagerberg.
Hva kan du tilføre?
– Man må være engansert i en slik jobb, og jeg er veldig engasjert i det jeg jobber med, så håper jeg kan bidra med å få opp gløden. Jeg har mye tanker og ideer for videreutvikling, og jeg synes prosjektene som er beskrevet her idag er veldig bra. Jeg har stor tro på det som foregår, sier Fagerberg, som vil jobbe for at samarebeidet mellom de ulike bederiftene skal bli bedre.
– Det er eopplevelsene for de tilreisende som er viktige her, og da må samarbeid til!
Hun er glad for å ha et engasjeert styre i visitRjukan.
– Vi sitter med et solid styre, og det var viktig for avgjørelsen min om å si ja.
Det er god og bred kompetanse der, som dekker alle aspektene av reiselivet. Det trengs mer rssurser for å oppnå ambisjonene, og da er det viktig med et solid styre, sier Fagerberg.
Fagerberg har hatt stor interesse av Rjukan fra tidligere:
– Jeg kan mye, men skal likevel lese meg opp på mer nå før jeg starter i jobben 1. januar. nå er hun opptatt av å utvikle visitRjukan og produktene videre.
– Vi må lever egne produkter til verdenarven og det er masse å ta tak i.
Vi vil utvikle visitRjukan til å bli sterkere og en enda mer samarbeidende organisasjon, som jobber med med å hente flere markedsføringskroner, ikke bare i Tinn. Men det er mye å hente på en god jobb. Jeg har stor tro på det.
– Det ligger mye jobb bak det du ser, så det å bruke ressursene på rett sted er helt sentralt, sier styreleder Jacobsen, som er enig i at visitRjukan har gjort en god jobb på pressemeldinger, som har bidratt mye til god markedsføring av Tinn.
– Vi er betalt av Tinn kommune og brukerne for å være vertskap for Tinn og pressen når de kommer på besøk, og den rollen har vi tatt, og da får vi nye kanaler som gir gode kontakter, sier Jacobsen.