fbpx

NAV innfører dag til hjelp for selvhjelp i sine digitale tjenester

Radio Rjukan15. november 20164min
nav_dfbe

Fra og med 16. november åpner NAV Tinn dørene først kl. 12 på onsdager, og da vil de satse på en såkalt "selvbetjeningsdag" med assistanse. NAV-kontoret vil da sette inn ekstra hjelp fram til klokka 15 til de som ønsker å få veiledning i hvordan bruke NAVs digitale tjenester.
– Formiddagene vil saksbehandlere og veiledere bruke til tettere kontakt med arbeidsgivere og samarbeidspartnere og til økt oppfølging av brukere ute på arbeidsplassene, opplyser NAV-leder i Tinn Brit Houge i en pressemelding.

– Over hele landet satser NAV-kontorene på økt bruk av selvbetjeningsløsninger. Digitaliseringen av NAV er et viktig virkemiddel for å kunne løse det samfunnsoppdraget NAV har fått. De fleste i samfunnet trenger ytelser fra NAV en eller flere ganger i løpet av livet, og NAVs brukergrupper har ulike behov. Mange av brukerne har god datakunnskap og er vant med å finne fram på nett. Ved å legge til rette for gode selvbetjeningsløsninger vil NAV kunne rydde tid til å gi nok og riktig hjelp til de som trenger mer oppfølging fra oss, sier Houge.

Gjennom selvbetjeningsløsningene kan den enkelte sitte hjemme og følge opp saken sin når det passer, og gjennom digital dialog med NAV få raske og presise svar på ulike spørsmål. Noen trenger starthjelp for å kunne benytte seg av tjenestene.
– De er velkomne innom NAV-kontoret på Rjukan på onsdager fra klokka 12 til 15. To publikums-PCer står til disposisjon. Verten vil hjelpe den som trenger det, og på onsdagene vil flere veiledere og saksbehandlere være tilgjengelige, opplyser Houge.

NAV gir veiledning og oppfølging til brukere som tar utdanning eller er i jobbtrening. Derfor ønsker NAV Tinn å komme mer ut på arbeidsplassene og følge opp de som får arbeidstreningstiltak, språkpraksis og annen tilrettelegging for jobb.
– Vi ønsker å styrke kontakten vår med bedrifter, private og offentlige arbeidsplasser som samarbeider med oss om dette. Det er viktig for oss å ha god relasjon til arbeidsgiverne og følge opp deres forventninger til oss. Derfor vil vi rydde mer tid til besøk ute på onsdager, i tillegg til avtaler på andre ukedager, sier Houge.

– NAVs mål er arbeid til alle, og vi har særlig fokus på at mennesker som trenger bistand fra oss for å klare å komme i arbeid. Særlig er det viktig at de unge kommer ut i arbeidslivet. Vi ønsker å bidra til færre blir passive og at flere skal få brukt ressursene og mulighetene sine, sier Houge.
– Arbeid er helsebringende for den enkelte og god samfunnsøkonomi.

Ordningen vil i første omgang prøves fram til påske 2017. 

Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia