Nå har du sjansen – ikke mange benyttet sjansen igår, men 3 dager til totalt – på Rjukan i bare 2 dager kan du se den. Ikveld og søndag.
Karpe Diem-konsertfilmen ”Adjø Montebello” har en uvanlig lansering på norske kinoer over fire tettpakkede dager i desember fra 7.-10.desember.
Denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, men distributør Vibeke Skistad har stor tro på Karpe Diem-fansens evne til å respondere raskt.
”Adjø Montebello er hverken en dokumentar, en spillefilm eller en ren konsertfilm. Adjø Montebello er noe annet”.
Kinosjef Endre Solhjem Knutsen er glad for at han har fått muligheten til å vise filmen tre av de fire dagene, og regner med at folk kjenner sin besøkelsestid, selv om de ikke møtte torsdag i utstrakt grad.
– Hvis du ikke ser filmen disse dagene, får du sannsynligvis aldri sett den, sier Knutsen, og forteller at lørdagen ikke var tilgjengelig men det er torsdag, fredag og lørdag.
– Karpe Diem er Norges største artist for tida, og jeg regner med at forhåndssalget, som nå er igang, tar av når dette blir kjent, sier Knutsen.
Det er utgangspunktet for regissør Thea Hvistendahl og Karpe Diems storslåtte konsertopplevelse Adjø, Montebello som får en uvanlig kinolansering første uka i desember. Sammen med distributøren Euforia film setter de filmen opp på kino kun fire dager, fra 7.-10. desember. Skal du se den, må du gjøre det disse dagene.
Og du er heldig med at Rjukan Kino også får sette opp filmen.
– Med bakgrunn i tre konserter med Karpe Diem inviterer filmprosjektet til ”en reise gjennom Karpes innholdsrike univers, som balanserer mellom virkelighet og fiksjon, mellom sårbarhet og selvtillit og mellom kunst og underholdning”, heter det i omtalen fra distributøren.
Vibeke Skistad i Euforia film forteller at de landet på det uvanlige valget av distribusjonsstrategi med tro på at de kan selge opplevelsen som et slags konstertopplegg for fansen.
– Ideen til filmen oppsto i 2015, og kom fra Karpe Diem selv, det samme gjorde idéen om å lansere filmen som konsertopplevelse. Vi vil med prosjektet kommunisere følgende: ”Du må være der når det skjer, hvis ikke går du glipp av det, så løp og kjøp!”. Hadde vi gjort dette over flere uker, som en vanlig lansering, ville vi mest sannsynlig aldri klart å skape den nysgjerrigheten, den hypen, det trøkket vi tror vi kan skape her. Nysgjerrigheten rundt eventet er utslagsgivende, og det som vil spre ordet kjapt blant fasen. Og Karpes fans er enormt gode på å reagere og respondere. Vi har også lykkes i å holde filmprosjektet hemmelig, inntil release, sier Vibeke Skistad i Euforia film.
– Og det er virkelig en ”stort lerret-film”, med heftige konsertopptak og generelt høy production value. Og jeg kan garantere at dette blir heftig, jeg har aldri sett noe som ligner. Akkurat denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere.
Filmens synopsis:
Det er på tide å si adjø til Karpe Diems Montebello. Siden november 2015 har det musikalske og visuelle prosjektet "Heisann Montebello" bydd på fantastiske låter, ambisiøse musikkvideoer og storslagne liveshow – tre historiske og svært utsolgte konserter i Oslo Spektrum, for eksempel.
Nå er det klart for den store finalen på kinoer landet over. "Adjø Montebello" er en reise gjennom Karpes innholdsrike univers. Store musikalske opplevelser, velkjente karakterer og nye eventyr veves sammen i en film ulikt noe annet du har sett, og det introduseres attpåtil helt ny musikk!
Trailer: (Saken fortsetter under traileren!)
Les mer om den spesielle filmen i filmbransjebladet Rushprint