I fjor deltok over 200 kommuner og 31 000 barn, og Sommerles har vært en stor suksess gjennom flere år. Målet med kampanjen er å motivere barna til å lese så mye de bare orker i løpet av en lang sommerferie.
Vibeke Stokka fra Telemark fylkesbibliotek og Sanja Pasovic fra Rjukan bibliotek har vært og besøkt alle skolene Tinn og presentert kampanjen.
– Vi gleder oss veldig til årets kampanje! sier Sanja Pasovic.
– Runden til Tinn-skolene er svært inspirerende, og vi håper på stor deltagelse i sommer.
– Ved å gjøre lesing litt ekstra morsomt håper vi at mange vil holde leseferdighetene ved like gjennom sommeren. Vi får hyggelige tilbakemeldinger fra enkelte skoler om at barn som har deltatt faktisk har blitt bedre til å lese etter ferien, forteller prosjektleder Pernilla Slotte Hjermann. Hun er rådgiver ved Vestfold fylkesbibliotek, og prosjektleder for Sommerles.
– Til dere som vinner hovedpremier i år, lover vi like fine premier som i fjor, forteller de ansatte på Rjukan bibliotek, som alle involveres i den store lesekampanjen.
Hva er Sommerles?
– Sommerles er en digital lesekampanje på nettsiden sommerles.no. Barna lager seg en profil, registrerer alt de leser i kampanjeperioden og får XP (poeng) for hver leste side. Sommerles gjør det gøy å lese, og er for barn i 1. – 7.klasse og varer i perioden fra 1. juni til 31. august, forteller Hjermann.
– Barna får også tilgang til en spesialskrevet fortelling skrevet av forfatter Mari Moen Holsve og kan løse oppgaver knyttet til denne. I tillegg til poeng kan barna også gjøre seg fortjent til digitale troféer – og selvfølgelig har vi kule premier som kan hentes på biblioteket, sier Hjermann.
Årets kampanje er utviklet av Vestfoldbibliotekene, Vestfold fylkesbibliotek, Telemark fylkesbibliotek og firmaet Snuti ANS.
Linker:
Les mer om Sommerles