Telemark fylkeskommune har turboen på når det gjelder å frede kulturminner i forbindelse med Unesco-søknaden fo industristrengen Møsvatn – Rjukan – Notodden.
Krossobanen fra 1928 er en gondolbane som ble initiert av Sam Eyde som et velferdstiltak for å bringe arbeiderbefolkningen opp i sola i vinterhalvåret og generelt lette adgangen til høyfjellet. Hydro presenterte banen som en gave til befolkningen. Billettprisen var billig, slik at alle skulle ha råd.
Den illustrer godt hvordan Rjukan som company town ble driftet og planlagt i sin helhet av Norsk Hydro, også innen fritid og velferd. Den representerer videre både taubaneteknologi og fremveksten av fritidsaktiviteter og fjellturisme på 1900-tallet. Det er derfor viktig at Krossobanen med sine teknologi- og kulturhistoriske verdier av nasjonal betydning blir tatt vare på for fremtidige generasjoner.
Fredningen vil omfatte øvre og nedre stasjonsbygning med interiør og maskinelt utstyr. Gondolvognene har vært i drift fra starten i 1928 og vil bli fredet sammen med den teknisk viktige bæremasten. På Gvepseborg vil også Gollnerhuset, Engenhytta og toalettbygget bli fredet som en del av helheten.
Banen er avhengig av å ligge fritt og mest mulig uforstyrret i landskapsrommet for å bevare sin fjern og nærvirkning i omgivelsene. Det er derfor nødvendig å sikre banens virkning og plassering i landskapet, samt objektenes innbyrdes sammenheng, gjennom en områdefredning. Krossobanen er omfattet av arbeidet for å få Rjukan-Notodden Industriarv inn på UNESCOs verdensarvliste.
En fredning vil være i tråd med Telemark Fylkeskommunes Strategi for kultur og kulturarv. Telemark fylkeskommune har nå sendt ut forslag til fredning av Krossobanen til offentlig ettersyn. Frist for innspill er 16. mars.
Foto: Hans-Dieter Fleger (www.fleger.com)