I dag seilte jernbanefergen M/F Storegut fra Mæl til Tinnoset og ble tatt opp på slippen. Nå starter det planlagte og pålagte vedlikeholdet. I løpet av fjorten dagers tid, skal propell og senteraksling demonteres og rekondisjoneres.
Operajonen gjøres for å sikre at fergen som er en viktig del av Rjukan – Notodden Industriarv skal beholde sertifikatene som gjør at den kan brukes i drift. Slippsetting er del av den langsiktige bevaringen av Tinnsjøfergene som er del av Rjukanbanen og verdensarven i Rjukan- Notodden Industriarv.
M/F «Storegut» ble bygd i 1956 ved Glommen Mek. Verksted og fraktet på jernbane til Tinnoset der den ble montert og sjøsatt 25. mai 1956. M/F Storegut var Nord-Europas største innenlands jernbaneferge og blant verdens mest moderne skip da. I perioden 1956 til 1991 var fergen det største fartøyet Hydro og Rjukanbanen hadde i fart på Tinnsjøen.
– Dette er naturligvis riktig å gjennomføre aktiviteter som dette for å følge med på tilstanden til et uvurderlig viktig og fredet fartøy og beholde sertifikatene som er nødvendige for å seile med passasjerer. Samtidig er det en litt trist for oss og de mange som er interessert i Rjukanbanen å gjennomføre en så stor og kostbar operasjon som det er å sertifisere et fartøy vel vitende om at det ikke finnes midler til å dekke nødvendige utgifter som drivstoff, sertifisering og lønn til mannskap for at M/F Storegut skulle gå i fast rutetrafikk til glede for mange til sommeren, sier museumsdirektør, Anna Hereid.
– M/F Storegut var viktig for å få produkter ut i verdensmarkedet og for samfunnet i hele verdensavsområdet» , sier Anna Hereid.
M/F Storegut var i perioden 1956 til 1991 den største fartøyet som Hydro og Rjukanbanen hadde til krysningen av Tinnsjøen og blant verdens mest moderne skip.
I 2023 skal ikke M/F Storegut seile i fast rute, men om alt går som det skal på Tinnoset de neste to ukene kan båten chartres av grupper og bedrifter til enkeltanledninger.
FAKTA
Størst i Norden
M/F Storegut var det største innlandsfartøyet i Norden. Storegut er en trippelskruet jernbaneferje bygd i stål av Glommens Mek.
Styrhuset er i aluminium. Ferja har en lengde på 82,11 meter, er 11,31 m bred og stikker 3,75 m dypt.
Hydros transportselskap har hatt 6 fartøyer i trafikk på Tinnsjøen.
Ammonia og Storegut er de siste gjenværende av disse, og ble sammen med ferjeleier, slippanlegg, fyrbelysning, jernbanemateriell, jernbanespor og bygningsmasse overført fra Hydro til Stiftelsen Rjukanbanen i 1997.
Fra 2013 er anlegget overført til Norsk Industriarbeidermuseum (NIA).Også fergeleiet på Tinnoset med tilhørende bygninger og Tinnoset slipp sorterer under NIA, som har ansvar for å sette anleggene i stand og vedlikeholde dem.
Skipstrafikken over Tinnsjøen var en forlengelse av jernbanestrekningene Rjukanbanen og Tinnosbanen og var avgjørende for å transportere en av Norges viktigste innovasjoner, kunstgjødsel, til verdensmarkedet. Skipstrafikken var også avgjørende for alle de som jobbet og bodde på Rjukan og i Tinn, og var på mange måter navlestrengen både for industrien og folk.Jernbanefergene D/F Ammonia og M/F Storegut er begge fredet.
Foto: Rita Engedalen / NIA