fbpx

M/F Storegut er slippsatt

Radio Rjukan25. mai 20235min
Direktør Anna Hereid ved NIA - foto Rita E NIA

I dag seilte jernbanefergen M/F Storegut fra Mæl til Tinnoset og ble tatt opp på slippen. Nå starter det planlagte og pålagte vedlikeholdet. I løpet av fjorten dagers tid, skal propell og senteraksling demonteres og rekondisjoneres.

Operajonen gjøres for å sikre at fergen som er en viktig del av Rjukan – Notodden Industriarv skal beholde sertifikatene som gjør at den kan brukes i drift. Slippsetting er del av den langsiktige bevaringen av Tinnsjøfergene som er del av Rjukanbanen og verdensarven i Rjukan- Notodden Industriarv.

M/F «Storegut» ble bygd i 1956 ved Glommen Mek. Verksted og fraktet på jernbane til Tinnoset der den ble montert og sjøsatt 25. mai 1956. M/F Storegut var Nord-Europas største innenlands jernbaneferge og blant verdens mest moderne skip da. I perioden 1956 til 1991 var fergen det største fartøyet Hydro og Rjukanbanen hadde i fart på Tinnsjøen.

– Dette er naturligvis riktig å gjennomføre aktiviteter som dette for å følge med på tilstanden til et uvurderlig viktig og fredet fartøy og beholde sertifikatene som er nødvendige for å seile med passasjerer. Samtidig er det en litt trist for oss og de mange som er interessert i Rjukanbanen å gjennomføre en så stor og kostbar operasjon som det er å sertifisere et fartøy vel vitende om at det ikke finnes midler til å dekke nødvendige utgifter som drivstoff, sertifisering og lønn til mannskap for at M/F Storegut skulle gå i fast rutetrafikk til glede for mange til sommeren, sier museumsdirektør, Anna Hereid.

– M/F Storegut var viktig for å få produkter ut i verdensmarkedet og for samfunnet i hele verdensavsområdet» , sier Anna Hereid.

M/F Storegut var i perioden 1956 til 1991 den største fartøyet som Hydro og Rjukanbanen hadde til krysningen av Tinnsjøen og blant verdens mest moderne skip.

I 2023 skal ikke M/F Storegut seile i fast rute, men om alt går som det skal på Tinnoset de neste to ukene kan båten chartres av grupper og bedrifter til enkeltanledninger.

FAKTA
Størst i Norden
M/F Storegut var det største innlandsfartøyet i Norden. Storegut er en trippelskruet jernbaneferje bygd i stål av Glommens Mek.
Styrhuset er i aluminium. Ferja har en lengde på 82,11 meter, er 11,31 m bred og stikker 3,75 m dypt.
Hydros transportselskap har hatt 6 fartøyer i trafikk på Tinnsjøen.
Ammonia og Storegut er de siste gjenværende av disse, og ble sammen med ferjeleier, slippanlegg, fyrbelysning, jernbanemateriell, jernbanespor og bygningsmasse overført fra Hydro til Stiftelsen Rjukanbanen i 1997.
Fra 2013 er anlegget overført til Norsk Industriarbeidermuseum (NIA).Også fergeleiet på Tinnoset med tilhørende bygninger og Tinnoset slipp sorterer under NIA, som har ansvar for å sette anleggene i stand og vedlikeholde dem.
Skipstrafikken over Tinnsjøen var en forlengelse av jernbanestrekningene Rjukanbanen og Tinnosbanen og var avgjørende for å transportere en av Norges viktigste innovasjoner, kunstgjødsel, til verdensmarkedet. Skipstrafikken var også avgjørende for alle de som jobbet og bodde på Rjukan og i Tinn, og var på mange måter navlestrengen både for industrien og folk.Jernbanefergene D/F Ammonia og M/F Storegut er begge fredet.

Foto: Rita Engedalen / NIA

Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia