«Så lenge jeg driver anlegget, har verken Gud eller Fanden noe å si i Telemark». Slik lød mottoet til anleggssjefen for Tinnos-Rjukanbanen. På to år – 1907-09 – fullførte 1400 arbeidere og ingeniører et gigantisk jernbane- og fergeprosjekt med Notodden og Vemork som endepunkter. Hvordan var det mulig? Og hvor viktig var det å kunne levere «on time, on budget?»
Trond Aasland holder et nytt historsik foredrag i Telemarksgalleriet når han forteller om jernbanen og fergene i verdensarven.
Her får du balnt annet vite at Tinnosbanen ble NSB i tilknytning til Bratsbergbanen til Grenland, og at Rollag ble til Mæl stasjon da det skjedde en meajestetsfornærmelse da kongen kom til Tinn, og at Rjukan stasjon het Saaheim under åpningen i 1909.
Du får også vite om arbeidet som skjedd på rekordtid, og at Norsk Transportaktieselskap eksisterte til langt utpå 2000-tallet.
Arrangementsfakta:
Fra Vemork til verden.
Foredrag ved Trond Aasland.
Arrangør: Verdensarvsenteret Rjukan-Notodden industriarv
Tid og sted: Tirsdag 11. September, Telemarksgalleriet. Kl. 19:00
Kr 100,- inkl. kaffe og vaffel. Åpent for alle.