– Vi er veldig glade for dette kjøpet, og vi ønsket å overta hele selskapet, sier konserndirektør Mikael Jönsson i Vätterledens Invest AB til Radio Rjukan.
Mannen som har fattet så ekstraordinær interesse for Gaustablikkområdet at de har kjøpt 100% av aksjene i Gaustablikk Høyfjelshotell og Skisenter, og som her er fotografert som styreleder i Gunnebo Group, et annet selskap de eier.
Konserndirektør Mikael Jönsson står registrert som engasjert i 47 selskaper, før Gaustablikk kommer til i portefølgen.
Selskapet Vätterledens Invest AB, som driver bedrifter innen en lang rekke områder som plast, belysning, vindkraft, e-handel og avansert nanoteknikk, velger nå å satse også på destinasjonsutvikling.
De har vært på utkikk etter en destinasjon de ønsker å utvikle, og nå gjøres Gaustablikk til nytt hovedområde for konsernet.
Hvorfor er dette så interessant for Vätterledens Invest?
– Vi har vært her endel det siste året og gjort oss kjent, og vi synes det er et fantastisk område med uforlignelig flott natur. I tillegg er det svært mange engasjerte mennesker som tror på området, og troen og støtten går langt inn i Tinn kommune som ønsker utvikling, og som er veldig opptatt av videre satsing i området, mener Jönsson, som har universitetsutdanning i økonomi, ifølge Bloombergs.
– Vi har stor respekt for det Svartdal-familien har opparbeidet med støtten i lokalsamfunnet, og selskapet Vätteledens Invest har omtrent likedan og like lang historie som Gaustablikk, forteller Jönsson.
I tillegg er selskapet godt kjent med industristeder, og synes at Rjukans industrihistorie er usedvanlig interessant.
I selskapet er det Jönsson-familien som har styrt og ledet, det som nå er et selskap med 700 ansatte, og omsetter årlig for bortimot to milliarder svenske kroner.
Med sete i Sveriges nest største by Göteborg er Vätterleden opprinnelig et industriforetak som siden benyttet inntjeningen til å bli et investeringsseskap. Inntil nå har selskapet satset i Sverige.
I likhet med Gaustablikk, er de snart 50 år som familiebedrift. Med et lite glimt i øyet kan vi si det er Jönsson-ligaen, Sveriges versjon av Olsen-banden som nå inntar Gaustablikk.
For selskapet er på samme måte som Gaustablikk bygd opp som en solid familiekontrollert bedrift, bare med 20 ganger større omsetning, og betydelig større investeringskapital.
Selskapet ble grunnlagt av Nils-Olov Jönsson i 1969, på samme tid som ble Gaustablikk etablert, og byggingen av første del av Gaustablikk stod ferdig i 1970, med 51 senger.
Industrivirksomheten kjøpte i 1985 det som seinere er blitt vindusprodusenten Traryd Fönster i Traryd, og vindusbeslagsprosusenten Steelform AB i Lammhult. Idag eier Vätterledens Invest AB blant annet Euroform i Tranås som lager polymerer-komponeneter, campingvognprodusneten Hobby i Tenhult og Libro Fashion Works i Göteborg, i tillegg til belysningsbedriften Markslöjd Lighting Group i Skene og Nokalux i Töcksfors.
Selskapet kontrollerer også blant annet en stor aksjepost i Gunnebo industrier og har lenge vært en storeier i Kopparbergs Bryggeri AB, so lager den etterhvert svært kjente Kopparbergs Cider som også importeres til Norge.
Selskapet er kjent for å ha skapt god intjening, faktisk med et høyt avkastningssnitt.
Selskapet er heleid av familen Jönsson, og mannen som nå er konserndirektør, og som vi snakker med, Mikael Jönsson (54), er gründeren Nils-Olov Jönssons sønn. Faren, på 83, er forøvrig fortsatt eier i selskapet, og er nå en av Sveriges 156 registrerte personlige milliardærer. De site 20 årene har han imidlertid vært høyt oppe blant de 100 rikste i Sverige.
– Gaustablikk har vært drevet med stor sukess som vintersportssted, og vi har en solid stab som vet hva de driver med.
Vi har aldri vært i vintersportsbransjen, men vi er vant med å drive ulike typer utviklingsarbeid.
Det er en anledning Gaustablikk har bruk for. Vi kan bidra med den langsiktigheten og satsingen Gaustablikk trenger for å utvikle seg videre, sier Jönsson, som bekrefter at de har store planer, selv om idéene ikke er konkretisert ennå.
– Det er til dels store planer. Ja, vi vil at Gaustablikk skal vokse videre, men vi har ikke bestemt konkret med hva og når. Vi tar den nærmeste tiden til hjelp for å finne ut hvordan satsingsen skal bli.
– Gaustablikk er idag Norges 6. eller 7. største skisenter. Vil dere ha destinasjonen opp i Norgestoppen?
– Ja, det ville være trivelig om vi på sikt kunne bli størst og best. Forutsetningene ligger til rette for at vi skal kunne vokse mye i årene framover, sier Jønsson, som er opptatt av at Gaustablikk og Rjukan er mer enn et vintersportssted.
– På gjestelistene er det idag ikke mye svensker, men det er økt interesse fra Sverige, og vi håper mye på det svenske markedet, som er ganske nært. Det vestre Sverige er ikke langt unna, og her er stort uutviklet potensiale.
– Har du fått med deg at stedet har vært lansert som OL-kandidat?
– Ja, det er klart, men jeg forstår at det ikke blir noe OL i 2026. Men det har faktisk ikke vært avgjørende for vår interesse, men det blir kjempespennende og moro å være i et område med ambisjoner. Men det har altså ikke vært avgjørende. Vi mener at området står fint på egne bein uten at det er avhengig av å få til en OL-satsing, mener Jønsson og forteller videre at det er deres plan å videreutvikle inntektspotensialet også i skisenteret, og planlegger ikke driftsselskaper som f.eks. Skistar inn på driftssiden i skisenterdelen.
– Til og begynne med vil vi investere selv, og gjerne sammen med lokale aktører som brenner for området. Så får vi siden se om det er aktuelt å tiltrekke seg andre investorer. Vi mener at Gaustablikk og Rjukan kan stå på egne ben som destinasjon, sier Jønsson, og antyder at det kan skje uten å hente inn driftsoperatører.
– UNESCOs verdensarv på Rjukan og Notodden da? Har det hatt noen betydning for interessen?
– UNESCO betyr veldig mye! Det er trivelig at man har en destinasjon som gjør at man får noe ut av mer enn høysesongene, og at man får noe mer gjennom turistsesongen. Historien, krigshistorien, og ikke minst industrihistorien er veldig pluss, sier Jönsson som på spørsmål om hvor mye han vil engasjere seg selv, som konserndirektør bekrefter at det blir mye.
– Jeg vil personlig engasjere meg ganske mye. Det er laget som et eget nytt forretningsomåde og blir et hovedsatingssområde i årene som kommer, sier Jönsson, som selv har stått på ski siden barnsben, og han kommer til å være mye i området selv framover.
Er det vinter eller sommer du pleier å se mest fram til?
– Det er ikke noen spesiell favoritt. Det er både og. Jeg ser like mye fram til sommersesongen som til vinteren!
Hvor fort kommer det utvikingsnyheter for området?
– Det vil ikke ta så lang tid, men jeg vil ikke nå svare på det eksakt når det blir. Men det tar nok ikke så lang tid, avslutter Jönsson, som gleder seg til å ta fatt på sitt nye satsingsområde, hans nye favorittdestinasjon.
Linker:
VätterledensInvest AB