Krossobanen stenger i nærmere to uker for rehabilitering 21. mai når øvre stasjon skal rehabiliteres. Øvre stasjon har hatt det tydeligste vedlikeholdsbehovet for den snart 100 år gamle taubanen.
– Øvre stasjon trenger litt vedlikehold, planen er at man skal begynne på det tirsdag 21. mai. Og da er det egentlig med rengjøring og etterpå maling av fasadene, både utvendig på bygget, men også innvendig i de vi kaller selve vognhallen. Og i tillegg så skal man skifte ut litt treverk som er råttent, vinduskarmene og slik. Så det blir liksom å rehabilitere hele bygget, og så male det hvitt etterpå, sier Daglig leder i Krossobanen Ida Andersen Notvik.
– Vi planlegger å starte innvendig i selve vognhallen, og det er derfor vi også må stenge banen i to uker. Og så når man skal gjøre resten av jobben utvendig på øvre stasjon, så trenger ikke banen å stå, forteller Notvik.
Det har jo vært snakket om at en av grunnen til at dette ikke bare var å gyve løs på, var at det er spesielle hensyn å ta, siden dette er verdenarvbygg.
– Ja, det er det. Så det vi må gjøre på alle verdensavbygg er å gå igjennom hele jobben som må gjøres i forhold til materialvalg, og ta analyser av for eksempel malingen. Og det har vi gjort nå, og da har vi fått tilbakemelding på at fremover så må vi bruke en ren hvit silikatmaling da på murveggene, og sette det tilbake igjen sånn som det var i 1928. Man kan ikke benytte seg av slikt som plastmaling som ikke puster, forteller hun.
– Det er A til Å entreprenør som har fått oppdraget. Estimatet er på 3,7 millioner kroner inklusive merverdiavgift. Nå som vi har fått svar på malingsanalysene veit vi at vi må fjerne de siste lagene med eksisterende maling, og det påfører naturligvis mer kostnader, sier Notvik som forteller at det er Krossobanen AS som er oppdragsgiver.