Vi lar Tinn museum illustrere at historie og teknologi går hånd i hånd i framtidas turisttilbud, når VisitRjukan og Destinasjon Røros nå går sammen for å satse på digitalisering, reiseliv og smarte samfunn på alvor, og tar mål av oss å bli Norges første digitale destinasjoner. De er utfordrert av Anita Krohn Traaseth og Innovasjon Norge.
De to UNESCO-destinasjonene og verdensarvbyene skal sammen med teknologiselskapet Aispot knytte sammen de lokale digitale tjenestene i en plattform og en mobil-app slik at de besøkende kan bruke sin egen mobiltelefon som personlig guide og lommebok.
– Det er snakk om pionérarbeid for å utvikle en løsning som samler alle tjenestene i en app og en plattform som skal gjøre det enkelt og billig selv for små reiselivsaktører å tilby nye digitale tjenester, sier daglig leder Morten Rynning i Aispot i en pressemelding.
Plattformen skal også gi reiselivet mer innsikt om hvordan de kan bedre tjenestene mot besøkende. Røros og Rjukan vil samarbeide slik at det blir to parallelle piloter i prosjektet.
Løsningen skal gjøre det mye enklere for nærings- og reiseliv å skape nye kreative digitale tjenester og nye inntektskilder.
De går sammen i prosjektet Digital Destination.