Nå er den nyoverhalte Chevrolet-motorblokka tilbake, og klar til montering i Leidalbilen. Motoroverhalingen som ble til etter at Solfest-komitéen dro igang et spleiselag for at klenodiet Leidalbilen fra 1928 skal holdes på veien. Motorskiftet skal skje før Solfesten, ifølge Villy Berg, som er «motormesteren» blant gutta i den lille foreningen Leidalsbilens Venner.
–Ja, nå er den tilbake, ferdig overhalt. Den har fått full gjennomgang. Det vil si at dette er jo en gammel 1928-blokk som da er original, 95 år gammel. Det er ikke originalmotoren til bilen. Den har vi ikke, men det er en tilsvarende.
–Den har vært hos Sørlandske Sylinderservice, og det er den blitt borret og honet opp og, det er satt inn nye stempler da med en større dimensjon som er 0,8 tiendeler større. Det er 0,8 millimeter den er borret opp større, og da får vi en bil som skal ha god driftssikkerhet, sier Villy.
Problemet med den gamle motoren var slitasje, så kompresjonen ble dårlig. Dette kunne føre til at bilen manglet krefter, og den kunne stoppe på de mest ubeleilige steder.
–Og nå skal den selvfølgelig da monteres, og da skal kompresjonen være god som ny, og da blir det mer krefter i bilen.. Og så er da veivlagere justert opp og tilpasset med skims og sånn. En jobb vi ikke kunne gjøre selv. Og så er da kammen overhalt, altså bearbeidet på nytt igjen. Det er da gjort i statene. Ja så det er satt inn et nytt trøstelager. Det er for bevegelsen, da kan du si, langs med veiva. Så da skal det være i orden også. Så hele blokka, den er nå tatt med veiva og nye stempelfjærer og sånn. Toppen som står i bilen nå, det er den som er til denne original-type motoren.
–Nå blir det spennende å montere motoren i bilen. Men det skjer først etter at bilen er brukt i den nye filmen «Nr 24», forklarer Villy. I bilen nå står en erstatningsmotor som ikke er original men som har holdt bilen igang i sommer.
–Så da blir det også å kjøre med den motoren som vi har midlertidig, som er en 1927-modellmotor, som er overhalt i ’62, så vidt jeg vet da. Så det betyr også da at dette med å skifte til den nyoverhalte motoren er en jobb som skal gjøres senere i vinter. Og målet er å være ferdig til solfesten i april.
–Og så i tillegg en del greier som sånn som det var originalt da. Så det ser du her, en potte som jeg laget, som blir varmet opp av manufoilen og så inn da inn i forgasser. Og så blir det også renset gjennom denne her, som den er lavet som en turbin, kan du si. Den renser luftinntaket for støv. Så den har jeg slitt en del med for å få til. Så nå er det en vifte, og når den suger frisklufta som går inn i forgasseren, så blir den lufta tvunget til å sirkulere rundt på grunn av den der vifta som er der. Og så blir da alt som er støv sortert ut, og blir slynget ut i veggen i sylinderen her, forklarer detaljfriken og oppfinneren Villy, som først og fremst er ekspert på gammel Ford.