Direktør i Norsk Industriarbeidermuseum, Runar Lia, åpnet seansen på folkefesten på kvelden med takke ildsjeler og frivillige som sikret M/F Storeguts overlevelse har holdt båten i god de siste 15 årene.
– Uten dem hadde det trolig vært spiker, sa Lia, før han introduserte fylkets verdensarvkoordinator Alexander Ytteborg som dagens taler.
Ytteborg åpnet med at han alltid hadde vært fan og fascinert av Storegut og Ammonia, og at noe av det første han husker var frimerket med M/F Storegut på.
– Husker dere det? spurte Ytteborg – og det gjorde alle i forsamlingen, for nesten alle som var der hadde passert de første 40 år av sitt liv.
Tidligere på dagen hadde hundrevis vært på plass for å feire med to turer, der spesielt pensjonister var invitert. Selv om fergen foreløpig bare er sertifisert for 99 passasjerer pluss mannskap, er det håp om å komme nærmere de opprinnelig 400 som fergen var godkjent for.
– Det var en stor suksess, og alle billetter ble utsolgt. alle som bestilte på forhånd fikk være med, sier Hanne Sletta fra Rjukan videregående skole, som var koordinator for det initiativet hun og helse og omsorgselevene hadde satt igang. Et opplegg som ble tatt svært godt imot.
– Tre damer fra Skien hadde en meget god opptakssøknad for turen, med begrunnelse i å ha jobbet i Hydro, og ha bodd på Mæl. de var storfornøyde med turen. En annen stod pal til han så hjemplassen i Hovin før han kunne slappe av og menge seg med resten av folket – som alle var ute på dekk i superværet, sier Sletta.
På kvelden var altså den offisielle feiringen med store jubileumskaker.
Torbjørn Vågsland og sønnen stod selv å delte ut fra de flotte store marsipankakene som fikk bein å gå på, og solgte Vemorkburgere og forfriskninger.
En stor forbireisende MC-klubb fikk med seg festen, da de så hva som skjedde på vei inn i Tinn. Det ble både matkjøp, kake og verdensarvhistorie på gjengen, som blandet seg med de mange fremmøtte på den offisielle feiringen.
Aleksander Ytteborg var også svært takknemlig for den innsatsen de frivillige har utført, og han gikk igjennom fergens stolte historie, til det var slutt på passajertrafikken i 1986 og til også godstransporten tok slutt.
– 4. juli 1991 var det slutt og deretter levde Storegut så farlig som det vel går an. Det var som Runar Lia sa, en reell fare for at båten skulle hogges opp til spiker. Det var mange som så denne faren og mobiliserte for å bevare Storegut, sa Ytteborg.
– Så kom oppturen i 2009 da daværende riksantikvar Nils Marstein fredet både Storegut og Ammonia. Båtene ble da reddet. Uten det hadde vi ikke hatt verdensarv i dag, sa han i sin jubileumstale til stolte M/F Storegut.
Etter talen fikk han en spesiallaget T-skjorte med storegur på, som han umiddelbart tok på seg. (Se bildet.)
Nå har M/F Storegut alle sertifikater i orden og skal kjøres med turer i sommer også, akkurat som ifjor.
Det er på samme måte lagt opp til 11 turer for turister som administreres av VisitRjukan, men i tillegg kan båten chartres hos oss på Industriarbeidermuseet. Båten er også åpen for chartring til en kostnad av 15 – 30.000 per tur, alt etter hvordan turen er lagt opp med andre aktiviteter, og hvor mye som må dras igang.
– Båten kom fra Glommen mekaniske verksted i Østfold i deler, og ble montert på Tinnoset og sjøsatt der i 1956 – for 60 år siden.
Det var og er en praktfull båt, sa Aleksander Ytteborg, somfortalte at han i ungdomsårene, mens han var russ, dro med noen kamerater til Mæl, møtte krigshelter og ansatte på Rjukanbanen og fikk et uforglemmelig forhold til Storegut han ikke har sluppet siden.
– M/F Storegut gjør 18,5 knop, og har faktisk større hastighet enn Hurtigruta. Den kortet ned seilingstiden Mæl – Tinnoset med 25 minutter i forhold til dampbåtene Ammonia og Hydro. Og Storegut er helt unik. Den kom på en tid da det for riksveinettet var planlagt å bygge flere jernbaneferjer, men så kom bilen og M/F Storegut er nå den eneste. Det kom også en jernbaneferje på strekningen Horten – Moss, men sporet på den ble aldri tatt i bruk, fortalte Ytteborg.
Etterpå var det klart for musikalsk forbrødring mellom verdensarvbyene. Notoddens Trond Ytterbø og Morten Omlid og Tinns Helge Ellingsen og Helge Songe i en konsert med blues og viser i skjønn forening.
Samtidig var åpningen av en fotoutstilling om M/F Storegut i direktørloungen, som cvises i hele sommer, og omvisninger i Ferja og kafé i gammel stil for de som var der på dagtid.
Flere bilder i galleriet nedenfor.
Fakta M/F Storegut:
M/F Storegut er Nordens største innlandsferje, og Norges eneste jernbaneferje som ble bygget ved Glommens Mek. Verksted i 1956 i deler og montert på Tinnoset.
Skipet ble fraktet med jernbane til Tinnoset og montert der. Den trafikkerte Tinnsjøen fra 1956 til 1991. Passasjertrafikk var det fram til 1986. Da skipet ble sjøsatt i 1956 var det Nord-Europas største innsjøferje. Da tok den over trafikken for DF «Ammonia» som gikk over til å være reserveferje. Ferjen ble erklært fredet av Riksantikvaren i 2009, samtidig som D/F «Ammonia».
Storegut ble gjort klar før Rjukanbanens 100-årsjubileum 9. august 2009.
Tags:
#visitRjukan #Rjukan #UNESCO #worldheritage #visitNorway #visit #Rjukanbanen
Foto av Storegut ute på tur: Beir W. Eide
Distansefoto av Storegut: Hans Dieter Fleger
Andre Fotos: Radio Rjukan