– I dag fikk Norsk Industriarbeidermuseum tillatelse fra Jernbanetilsynet til å kjøre tog på Rjukanbanen. En viktig milepæl er nådd! Da kan både tog og båt gå i formidlingen av verdens umistelige kulturarv. Rjukan-Notodden Industriarv gleder seg over verdensarv i bruk. Gratulerer med dagen alle verdensarv-venner! skriver Rjukanbanen i en begeistret kommentar på sin facebookside, etter at Jernbanetilsynet hadde gitt sin godkjennelse til ny jernbanedrift på Rjukanbanen.
De siste dagene er det lagt nye sviller for utslitte på banen. Den godkjnet Rjukanbanen har bare lov å passere overganger med en fart på 5 kilometer i timen, som følge av at det er såpass lenge siden det har vært fast togtrafikk der, og fordi jernbaneovergangene ikke er sikret.
Nå gjenstår kampen for å få Tinnosbanen i drift på samme måte, noe som krever å få NSB med på laget. Tinnosbanen har opplevd kobberkabel-tyveri flere ganger, og dessuten er banen et lenger stykke unna drift, diden Jernbaneverket ikke har satt av penger til en renovering.
Rjukanbanen og Tinnsjøfergene er avhengig av Tinnosbanen for å få togforbindelse til NSBs riksnett.
Linker:
NIAs hjemmesider
Industriarven på nett
Rjukan – Notodden Industriarv på facebook