fbpx

Sommerfjellbuss med nye muligheter

Radio Rjukan27. april 20168min
gaustatoppen-hoest-foto-l-gunleiksrud_507b

Forprosjektet Dale – Bitringsnatten kom til etter at parkeringskaoset ved Stavrso ble rikssak i media. Vandrende til Gaustatoppen har ikke i nærheten av nok parkeringplasser, og på dert verste har opp mot 1000 biler stått parkering langs fylkesveien, ofte på ""begge sider, og gjort det umulig for møtende trafikk å komme igjennom. 
Ifjor forsøkte politiet seg med bøter, men det må hardere lut til.

Nå er forprosjektet munnet ut i en sommerfjellbuss, der det samtidig ligger en rekke utviklingsplaner for området. Tinn og Hjartdal kommuner, samt Telemark fylkeskommune har bevilget penger til prosjektet, og for å bedre parkerings- og toalettforhold i området.
– Utvidelse av parkeringen på Stavsro er planlagt til 2018, og samtidig bedres sanitærforhold, samt at man utvider kapasitet for strøm og nett over Gaustaråen, forteller prosjektleder Håvard Lurås til Radio Rjukan.
– Vi må igjennom endel reguleringer før det er på plass, og i mellomtida har samarbeidspartene lagt opp til en soomerbuss, forteller Lurås. Bussinitiativet kom fra Tuddal-sida, og nå er både Tinn Billag og Nettbuss, på hver sin side av Gausta med i planene.

Fra 1. juli til og med høstferien blir det skyttelbussordning i fjellet mellom Våer og Norsk Industriarbeidermuseum og Tuddal.
– Det blir bussrute mellom Rjukan og Torskjær i Tuddal, og med skyttelbuss til Gaustablikkområdet, i et samarbeid mellom Tinn Billag og Nettbuss som er operatører for dette tilbudet, forteller Lurås.
– Da blir det mulig å sette bilen i Tuddal eller på Rjukan, ta seg en tur til fjells, med Gaustabanen eller over til nabokummunen eller en middag på Gaustablikk, og buss ned igjen på kvelden, sier Lurås.

Hensikten er å hindre parkeringskaos langs fylkesvei 651 Tuddal – Svineroi, og da spesielt i området fra Stavsro.
– På høsten vil vi få vekk parkeringsproblemet ved Stavsro, der vi forøvrig vil forøvrig innføre parkeringsavgift, men det innebærer også et tilbud med muligheter for rundturer som vi ikke tidligere har hatt, forteller Lurås, som forteller at ordningen blir å kjøpe dagsbillett for ordningen.
– Prosjektpartnerne er enige om at denne nye sommerfjellbussen må innebære at man tar en billettpris, men vi ser på hvordan denne kanm bli så rimelig som mulig, og fylkeskommunen ser for seg en billettpris gjennomgående hele dagen. De har satt det som en forutsetning for at prosjektet skal fungere økonomisk, sier Lurås. 

""Bussordingen vil få stoppesteder på Våer (Norsk Industriarbeidermuseum), Krosso, Rjukan, Dale, Gaustablikk, Bygget, Svineori, Svineroi seter, Gaustabanen, Stavsro og ned til Tuddal. 
– Det vil være en stor fleksibilitet på hvor buissen kan stoppe for å ta på og av reisende, forteller Lurås.

– Dette er veldig spennende, og gir oss muligheter vi aldri før har hatt med rundturer, sier reiselivssjef Karin Rø.
– Vi planlegger nå guidede turer hver dag fra onsdag til søndag, og foredrag i Gaustabanens lokaler. Det er en mulighet til å se både Rjukan og Tuddal, sier Rø, som er veldig glad for dette prosjektet.
– Vi er kjempebegeistra for det! Det bedrer kvaliteten i tilbudet vårt, og ikke bare kan det løse parketingskaoset og irritasjoner, men gir nye gjennomreisingsmuligheter og turmuligheter som vi ikke har hatt før.
Dett egir nye muligheter til å kombinere turer, og komme seg ned i byen igjen, og for de som kommer uten bil – og de er det endel av – vil få et kjempetilbud, sier Rø, som likevel ser utfordringer.

– Vår oppgave nå blir å spre dette. det er et omfattende tilbud me mange muligheter, og ikke så lett å forklare på en enkel måte. Vi må markedsføre tilbudet og forklare hvordan det kan benyttes – så jeg og Hege (Næss – red.anm.) må virkelig legge oss i sælen, sier Rø.

Anfinn Maurud i Tinn Billag synes dette blir et spennende prosjekt. de har vært operatør for vinterens Fjellbuss i 10 år, og nå skal de også samarbeide med Nettbuss som styrer på andre sida av Gaustaråen.
– Det skal vi klare ganske bra, tror jeg. Vi har god erfaring med Fjellbussen, sier Maurud, som forteller at det vil bli ulike busser som går på ruta.
– Vi regner med større busser i helgene, og flere busser i ferieperiodene. Vi håper jo at det blir så populært at det er behov for stor buss på ruta, sier Maurud.
– Det blir et spennende tilbud, og nå jobber vi med å ha nok sjåfører til å dekke tilbudet, som også vil kombineres med bedre tilbud til Norsk industriarbeidermuseum. Alle bybusser i sommer vil da gå til Våer, forteller Maurud, som har stor tro på det nye tilbudet.

Foto: Lars Gunleiksrud

Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia