Ordfører i Tokke, Jarand Felland, sier utredningene viser helt klart at E134 er den mest samfunnsøkonomisk lønnsomme stamvegen mellom Østlandet og Vestlandet.
– Vi har en regjering som er veldig opptatt av samfunnsøkonomi. Det er veldig bra at regjeringa sier at E134 er stamveg nummer 1, men det må følges opp med konkrete bevilgninger i første planperiode i NTP (Norsk Veg- og Transportplan). Ellers blir det et slag i lufta, sier Felland til NRK, og viser til at det blir et valg til høsten, og et nytt i 2021 før det kan komme penger til prosjektet.
Nå vil Vest-Telemarkrådet få tunnelen mellom Seljestad og Røldal inn igjen i første planperiode i NTP, og forteller det er en felles sak i Telemark, Hordaland og Rogaland.
– Jeg tror regjeringa vegrer seg for å ta en avgjørelse, og at det er rein valgkampstrategi i frykt for å miste velgere. Samferdselsministeren har problemer med forklare hvorfor, for han har selv forklart at E134 er det mest lønnsomme vegprosjektet i Norgeshistorien, og likevel så har det blitt nedprioritert, sier ordfører i Fyresdal, Erik Skjervagen.