I fjor var Telemark best i landet på reiselivsstatistikken til SSB for juli. Reiselivet i Telemark har i 2015 hatt nok en sommer med økning på besøksstatistikken, og SSB-tallene viser at Telemark i juli var det tredje beste fylket i Norge på økning av antall overnattingsdøgn samlet sett og best i landet på økning i antall campingovernattinger, opplyser visitTelemark i en pressemelding.
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at i juli var det totalt sett 25 383 flere overnattinger i Telemark i juli sammenlignet med i fjor. Dette er en økning på 8,3 prosent, og bare de største turistregionene i Norge; Oslo og Hordaland har hatt større økning i antall overnattinger. Telemark har dermed økt sin markedsandel totalt sett de to siste årene fra 5,0 prosent til 5,9 prosent og med dette klatret fra 11. plass til en god 7. plass på listen over fylkenes markedsandeler av reiselivstrafikk i Norge.
Camping og hyttegrendene i Telemark ligger aller øverst på SSB-statistikkens oversikt over økning i antall overnattinger i Norge med en økning fra juli 2014 på 15 085 overnattinger. Dette utgjør en prosentøkning på 7,1 prosent.
Den største økningen i sommer kommer fra det norske markedet som har lagt igjen i underkant av 20 000 flere gjestedøgn i Telemark. Dette utgjør en økning på 7,3 prosent i det norske markedet. Utenlandsturismen har også økt med rundt 5.000 gjestedøgn; en økning på 14,8 prosent.
I tillegg til vekst i antall overnattinger, rapporterer reiselivsbedriftene om god vekst i besøket på attraksjonene, noe som ikke vises i SSB-statistikken. Vemork har fantastiske tall med 137 prosent vekst i juli, badeparken i Langesund har en vekst på 90 prosent, Skien Fritidspark 60 prosent og Gaustabanen 54 prosent for å nevne noen.
– SSB-statistikken for juli er veldig hyggelig lesning, og gode tall å ta med seg inn i arbeidet for neste år, som vi er i startgropa på nå. Vi tror det er flere grunner til de gode tallene de to siste årene. I tillegg til godt sommervær i fjor, TV-produksjoner som Kampen om tungtvannet og god kronekurs for utlendinger i år, vil jeg trekke frem et godt samarbeid i reiselivet. De to siste årene har vi stått sterkere sammen under den nye Telemarksprofilen og fått til større synlighet på Telemark som et sammensatt reisemål med spennende steder og attraksjoner. Ved å jobbe på den måten viser resultatene at vi også klarer å konkurrere med store regioner som har mangedobbelte markedsbudsjetter i forhold til det vi har, kommenterer Irene Siljan Vestby, daglig leder i
Av alle regioner i Norge, er det Fjell-Telemark som topper landstatstikken på prosentvis vekst fra 2014 til 2015 med en vekst på hele 31 prosent i antall overnattinger i regionen. Det vil si 11 953 flere overnattinger enn i 2014.
– Dette er svært gledelig og ikke helt uventet. Vi ser selvsagt at TV-serien Kampen om Tungtvannet har hatt en effekt. Visit Telemark har også utnyttet dette i årets kampanje i godt samarbeid med Visit Rjukan. I år som i fjor har vi utført en Norgeskampanje i egen regi med full fokus på den nye merkevaren for Telemark bestående av en rekke aktiviteter, sier Siljan Vestby.
Norge har vært et prioritert marked i årets Telemarksmarkedsføring, etterfulgt av Tyskland og Danmark. Telemark Fylkeskommune har bidratt med ekstra midler til enkelte store aktiviteter som boardskampanje i juni/juli. – I tillegg har det blant annet vært både radiokampanje på P4, nettkonkurranse «Vinn en Miniferie», mye annonser på nett, VG og magasiner samt stor felles deltakelse på Reiselivsmessen i Oslo. En rekke mindre tiltak har også bidratt til oppmerksomhet og sannsynligvis besøk. Vi hadde eksempelvis en fotokonkurranse hvor over 1 000 turister deltok i sommer, noe som vitner om et godt engasjement om severdigheter i Telemark. Parallelt med økt besøk, ser vi en kraftig vekst i trafikken på nettsidene våre, som også er i ferd med å bli en god samarbeidsplattform i Telemark. Vi har knyttet sammen flere større temasatsinger i Telemark, som Telemarkskanalen og Vandre-Telemark inn mot visittelemarksidene. Dette gjør det enklere for de potensielle turistene å finne bredt innhold og nyttig informasjon og samtidig deler vi trafikk med hverandre.
Den nye nettplattformen for Visittelemark har så langt i år hatt en økning på hele 78 % sammenlignet med fjoråret, sier markedssjef Håkon Nordby i Visit Telemark.
I neste uke starter Visit Telemark arbeidet med markedsstrategien for 2015 sammen med destinasjonsselskapene og representanter fra reiselivsaktører i Telemark. – Det er hyggelig tall vi nå har med til møtet og det vil være en god inspirasjon i det videre arbeidet. Det er gledelig å se resultater når man satser og vi håper på at kommuner, reiselivsaktører og Fylkeskommunen vil stå enda sterkere sammen om en langsiktig satsning på Telemark, avslutter Irene Siljan Vestby.