OBS! Dette var Radio Rjukans 1.april-spøk 2016.
Bare måneder etter at Hjartdal har tatt initiativ til skyttelbussrute opp til Stavsro, og rett i etterkant av at Tinn og Hjartdal kommuner igår ble enige om en intensjonsavtale om sammenslåin til Rjukan kommune er det klart at en slik kommune må ha vinteråpen vei.
– Vi vil ha tunnel, og vi legger penger i potten. Vi er interessert i dette uansett, men det hyggelig møtet på Gaustatopppen der avtalen ble undertegna er det åpenbart at vinteråpen vei må til, sier Bengt Halvard Odden til Radio Rjukan.
– Vi så jo hvor fint vær det var i påsken, og bare veier og flott føre, så endte påska med uvær, snø og stengt vei, sier Odden, som sammen med formannskapet har bevilget 15 millioner over bordet til startkapital for vinteråpen vei.
Forutsetningen er at Tinn og Telemark fykeskommune bidrar med et like stort beløp, og så får realitetsvurderingene begynne om hvor tunneltraséen skal gå.
– Personlig ser jeg den for meg like ved avkjøringa til Gaustablikk og i en rett strekning over fra langefonn til Røysli, det vil si ca 6 kilometer sier Odden, som tro prisen på tunnelen blir høy, men at det er bedre enn å lage veien over Flistjønnskaret.
Prisen er beregnet til 250 millioner, og planen er delfinansiering med bom.
– Jeg trur gladelig folk vil betale 50 eller 100 kroner for den muligheten, sier Odden til Radio Rjukan.
Tinns ordfører synes idéen er spenstig.
– Jeg er med på at at vi kan sette av et beløp, og jobbe med det, men jeg tror vi må si at det er under en forutsetning av at vi sammen blir én kommune – Rjukan kommune, sier Bjørn Sverre Sæberg Birkeland.
Han deler oppfatningen om at folk vil akseptere en bompengeordning.
– Vi trenger å knytte kommunene bedre sammen hvis vi blir én kommune, sier Birkeland som tror mer på kommunesammenslåing enn noen gang.
– Nei, jeg har ikke blitt sammenslåingsfrelst, men jeg skal vel innrømme at de er veldig hyggelige og åpne desse Hjartdølene, og slikt frieri skal en ikke kimse av, sier Birkeland, som nå vil ta opp med politikerne i Tinn om de skal svare med å sette 15 millioner på vinterveg-fond.
Tidligere sak om kommunesammenslåing:
Intensjonsavtale for Rjukan kommune
OBS! Dette var Radio Rjukans 1.april-spøk 2016.