Med fylkesordfører Sven Tore Løkslid og fylkesrådmann Evy-Anni Evensen i spissen møtte både Tinn, Notodden og Hjartdal kommuner sammen med Statens Vegvesen til diskusjon og strategimøte for å få en Nasjonal Turistvei gjennom verdensarv-kommunene fra Hjartdal til Tinn over Gaustaråen, Fv651.
At Telemark ikke fikk Nasjonal Turistveg da disse ble valgt sjokkerte mange da det skjedde, men var bare nok et eksempel på at Telemark forbigås i en rekke nasjonale sammenhenger.
– Ein bra dag på Rjukan der vi diskuterte muligheter for Nasjonal Turistveg, og korleis Øst Telemark kommunane sammen med fylkeskommunen skal utnytte reiselivspotensialet i området, sier Løkslid.
Her står Løkslid på trappa til Rjukan Admini sammen med bl.a. Åslaug Sem-Jacobsen (varaordfører Notodden kommune), Kjell Solheim (Statens Vegvesen), Evy-Anni Evensen, Bengt Halvard Odden (Hjartdal kommune), og en stor delegasjon fra Tinn, med varaordfører Sanja Pasovic, Rune Lødøen og Halvor Lurås i spissen.
Runar Lia var der i spissen for en delegasjon for regionsmuseet NIA, Tinns Verdensarvkoordinator Øystein Haugan, Telemarks Verdensarvkoordinator Alexander Ytteborg og Daglig Leder i Gaustabanen Halvor Br, Haukås var også blant de som møtte på Admini til diskusjonene.
Løkslid fikk mandag postet dette bildet på Telemark Fylkeskommunes facebookside.
Nasjonal Turistvei interesserer mange.
Det er 18 av dem i Norge (se kart til høyre), og alle er ved eller mot kysten, så mulighetene bør være tilstede.
Hovedutfordringen er kravene Statens Vegvesen selv setter til veikvaliteten og veisikkerheten.
(Les er i faktaboksen nedenfor.)
Per Lykke mener ambisjonene bør være større for vegen:
– Nasjonalturist vei Tuddal – Rjukan er veldig viktig. Men hvis man tenker turistattraksjoner, reiseliv og verdensarv, burde ikke turistveien også gå videre fra Rjukan til Rauland? I tillegg til storslagen natur får man Krossobanen, NIA, Hardangervidda Nasjonalparksenter. Begge de to siste er også nasjonale anlegg, mener Per Lykke.
– For mange år siden, da Eldhus-prosjekter i Hjartdal samarbeidet med VisitTelemark og Nasjonale Turistveier var et relativt nytt begrep, introduserte vi nasjonal turistveg fra Notodden til Odda over Tuddal/Rjukan/Rauland. En spennende variasjon av by/industri/jordbruk/fjellbygder og hvordan disse elementene er avhengig av hverandre. Ta gjerne opp tråden og tenk helhetlig, sier Ruth Gunlaug Haug fra Hjartdal.
FAKTA – NASJONSALE TURISTVEGER
Nasjonal turistvei (Nasjonal turistveg) er veier i Norge som har fått offisiell status som veier hvor det skal investeres ekstra for å få en infrastruktur som passer turistnæringen og reisende langs disse veiene. Initiativtaker for prosjektet er Statens vegvesen og de presenterer prosjektet som en reise i harmoni med det ytre landskap og ens eget indre. Satsingen på nasjonale turistveier ble vedtatt av Stortinget i 2001. Statens vegvesen startet Nasjonal turistvei som en prøveprosjekt i 1994, utvikling av turistveier startet for fullt i 2004. Over 50 arkitekter, landskapsarkitekter og kunstnere er involvert og totalt budsjett for satsingen er rundt 3,5 milliarder kroner. Målsettingen er å tilby veifarende bilturister 18 nasjonale turistveier med en samlet lengde på ca. 1 800 km innen 2015. Denne særskilte turistattraksjonen skal stimulere veifarende turister til å benytte Norge som sitt feriemål og gjennom det styrke næringsgrunnlaget. Godkjente strekninger vil bli profilert med en egen logo (turistveisymbolet). Krav til standard:
Alle godkjente veier blir vurdert på nytt hvert femte år for å sikre kvaliteten. Godkjente strekninger:
Etter Vegdirektoratets vurderinger er det bare 15-25 strekninger som har potensial til å oppnå status som nasjonal turistvei i løpet av de neste 25 årene. Kilde: Wikipedia |
Linker:
Nasjonale Turistveger
Se posten på facebook
Foto: Sven Tore Løkslid og Nasjonale Turistveger