Høyre-politiker Per Lykke har blant annet gått hardt ut i forhold til Gjøystdalvegen, fv757
(bildet til høyre).
– Veiene i Tinn er godt sammenlignbare med resten av Telemark, og vi har dessverre mye dårlig vei, sier Birger Hovden (Ap) i samferdselskomiteen i Telemark Fylkeskommune i en kommentar til at Per Lykke klager over veien opp til Gjøystdal.
– Veien Per Lykke drar fram opp til Gjøystsalbygda er under enhver kritikk, men jeg har dessverre sett tilsvarende veier i Vest-Telemark. Vi har en stor oppgave foran oss, med det etterslepet som har blitt, sier Hovden.
– Tinnsjøveien holder bra. Det er en nyere vei, bygd mer solid og etter andre kriterier. Den holder bra, men også på Tinnsjøveien må snart settes inn tiltak. Også der er det er sig og sprekker, mener Hovden.
Han er også enig i at Sam Eydesgate gjennom Rjukan er også under enhver kritikk til å være fylkesveg av høyeste kategori, med spor som lager vannrenner ned gjennom hele gata, og som spruter ned fotgjenger hver gang det er antydning til regn.
– Årsaken er at kommunen og veivesenet må få rydda opp i overflatevannsproblematikken som ligger hele veien.
Det vil koste 30-40 millioner, og å asfaltere for så å grave opp igjen er naturligvis ikke ønskelig, sier Hovden, som tror på løsning.
Nå har vi begynt å se på problematikken med å få få lagt på ett lag for å få retta opp det verste. Jeg tror det nå er god dialog med mellom kommunen og veivesenet om hvor de skal starte, sier Hovden.
– Vi kan ikke la dette fortsette. For syklister er det direkte farlig, og det går ut over trafikksikkerheten generelt når bilister kjører over i motsatt kjørebane for å unngå sporing og hull i gata, og jeg ser at nedspruting av fotgjengere er blitt et stort problem, sier Hovden.
Hva skjer?
– Det har seg sånn at veiene slik de er kategorisert, og fylkeveg 37 gjennom Rjukan er en viktig vei i forhold til det som kalles årsdøgntrafikken. Den er i høyeste kategori, og da skal det ikke gå for lenge før det blir ordnet opp i.
Jeg håper det ville kommet en løsning i iløpet av sommeren, for Statens Vegvesen sitter på den ballen, men de er fullstendig klar over at det nå må sees på. Men det er mange om beinet om disse kronene, sier Hovden.
Noen veier er i fullstendig i oppløsning, og at det må settes opp tiltak på dette nå. I år bruker vi 75 millioner til asfalt i hele fylket, og med en kostnad på 1 million per kilometer, så sier det seg selv at det ikke blir noe greie på det.
– Det er ikke enkelt når det er 1900 km med fylkesvei som trenger oljegrus her i fylket, og vi har et etterslep på 3-4 milliarder på veivedlikehold i fylket, mener Hovden, som likevel er fornøyd med det som er oppnådd de siste årene.
– Det er bra til Atrå og Tessungdalen nå, men fra Austbygde til Hovin, og videre til Ørvella begynner det å bli veldig dårlig.