Går alt etter planen fyres siste salve i vestgående løp av førstkommende tirsdag.
DEL
Kongsbergtunnelen er den lengste av de fire tunnelene på nye E134 med sine ca. to kilometer. Den går i to løp. Tirsdag blir det etter all sannsynlighet gjennomslag i det første løpet, opplyser prosjektleder Tom Hedalen.
Markering før jul
I det andre løpet gjenstår det fortsatt litt før det er gjennomslag. Men går ting som planlagt skjer det før jul.
– Vi planlegger en større markering når vi har gjennomslag i begge løpene, sier Hedalen.
I slutten av januar skal alle tunnelene i prosjektet være ferdig sprengt.
Bomringen vil koste pendlere kr 13.542 i året
Støper buene
Det skjer mye på det store veiprosjektet neste uke. Blant annet skal buene på Saggrenda bru støpes.
Støpingen vil foregå kontinuerlig i et og et halvt døgn.
Den gamle nedfartsveien fra E134 til Darbu blir på mandag overlevert til Øvre Eiker kommune. Fra da av er denne veien kommunal.
NY E134 DAMÅSEN-SAGGRENDA
Hensikten med prosjektet er å bygge et overordnet veinett for gjennomganggstrafikk og for trafikk til og fra Kongsberg, etablere et bedre differensiert veinett og bedre trafikksikkerheten.
Omtalt i Nasjonal transportplan 2010-2019.
616_388609827887976_2113827995_n4895015416174596206.jpg
Lengde: 13,2 kilometer.
Finansiering: Stat, bompenger.
Totalkostnad: 4,2 mrd. kr.
Oppstart: Våren 2015
Antatt åpnet: Høsten 2019
Kilde: Statens vegvesen