– Vi ligger veldig godt an med innsalget av Kampen om Tungtvannet, forteller Nicolai Hellstrøm, salgssjef nyrelease hos SF Norge AS til videomagassinet.no.
– Vi passerte over 10 000 solgte, og det er en skikkelig gladmelding! sier Hellstrøm.
TV-serien følger sabotasjeaksjonen og beskriver bakgrunnen for hva som skjedde på Rjukan i krigsårene. Kampen om Tungtvannet var en stor seersuksess for NRK da den ble vist i perioden 4. januar til 1. februar 2015, med i snitt 1,3 millioner seere av hver episode. I tillegg er det ca. 500.000 som har sett den på streaming på nrk.no etterpå. Markedet er likevel ikke mettet.
Tross massiv eksponering på NRK og via selskapets app, er altså den fysiske versjonen også interessant for et stort publikum.
Serien er ute både på BD og DVD.
SF har hovedtyngden av distribusjon på faghandel som Platekompaniet og CDON, samt ulike klubber og andre som har en større interesse når det gjelder krigshistoriske filmer og TV-serier. Noen dagligvarekjeder vil også selge den.
– Vi er selvsagt godt representert i Rjukan takket være visitRjukan og Norsk Industriarbeider museum. Vi gleder oss veldig til denne lanseringen og forventer å selge godt videre gjennom året. Filmkameratene har virkelig laget et flott produkt som vi er stolte av å distribuere, sier Hellstrøm.
Han har hatt klokkertro på produktet i lang tid. I februar 2015 uttalte han til videomagasinet at han var overbevist om godt fysisk salg.