Universal Studios ser ut til å lykkes med sin strategi med å slippe traileren midtsommers bare tre måneder før premieren, noe som egentlig er seinere enn det som er vanlig i bransjen.
Mer enn 10 millioner har nå sett den første traileren iløpet av de to første døgnene.
Eksempelvis er førstetraileren til storsatsingen "A wrinkle in time", som har premiere 9. mars 2018 sluppet denne uka også, 9 måneder før. Det vanlige er 6-7 måneder.
Men det er viktig å få høye seertall, for filmtrailere regnes som det viktigste markedsføringstiltaket et filmselskap har for å spre informasjon og få flest mulig til å legge merke til filmen, og bestemme seg for å gå på kino når filmen treffer kinosalene.
Universal ser ut til å ha truffet bra, for allerede etter et døgn var traileren nummer 1 på verdens største flmnettsted, imdb (Internet Movie DataBase).
Til høyre ser du en screenshot av at Snømannen la seg helt på toppen, og det til tross for at den ennå ikke er lagt inn på åpningssida på imdb.
Over to millioner har sett trailere på imdb,og den banker nummer to, "The shae of water", "Valerian" og premierefilmen "Dunkirk" ned i støvlene.
Tilsvarende er Snømannen nå nummer tre på "På vei opp" på youtube i verden, blant alt mulig annet av videoer, der traileren til sesong 7 av den utrolig populære TV-serien "Game of Thrones" som hadde premiere denne uka holder en førsteplass.
Snømannen er på full fart opp på youtube, og er sett over 3 millioner ganger på youtube, der den er lastet opp av en rekke filmnettsteder.
Dette koblet med at mer enn 9 av 10 av de som på nett ser filmen sier de vil gå å se filmen når den kommer, så tyder det på at Universal har lykkes bra.
Mens filmen i Norge står med verdenspremiere 13. oktober, er det n klart at Danmark, Ungarn og hellas vil vise den allerede fra 12. oktober, mens filmen har fått skjøvet premieren fra 13. til 20. oktober i USA, noe som betyr en bedre filmhelg tradisjonelt, desto nærmere vinteren man kommer, og dessuten nærmere Halloween, som er toppmåned for skrekk, grøssere og thrillere med grøsserelementer, som mange etter førstetraileren mener Snømannen er.
På facebook er den sett over fem millioner ganger og bare på Moviephones trailerside er den sett 3 millioner ganger.
(se screenshot til høyre, der Chloë Sevigny skriker etterå ha gått i Snømannes revesaks.)
Bare på den sida er traileren delt over 40.000 ganger.
Og mange steder nevnes det at de flotte naturbildene er fra Rjukan og Bergen.
Her i Norge er altså 13. oktober premieredato, men det jobbes med å få verdenspremiere på Rjukan, i Oslo og i Bergen.
Nå peker erfaringsmessig onsdagen før seg ut, onsdag 11. oktober som førpremiere.
Radio Rjukan har fått bekreftet at Tinns rådmann Rune Lødøen har kontakt med den norske delen av filmselskapet for å få til en slik premiere.
Og vi vet at det jobbes med visning utendørs i Gaustablikkområdet, med invitasjon av skuespillere til premieren.
Linker:
Filmens eget nettsted
Filmwebs side om Snømannen
IMDbs nettside om Snømannen