Kulturarven skal verdisettes – Forskningsprosjekt skal mildne dragkampen mellom vern av kulturarv og arealfortetting.
Vestfold og Telemark fylkeskommune har i samarbeid med Transportøkonomisk institutt fått tildelt et forskningsprosjekt
fra Regionalt forskingsfond Vestfold- og Telemark, hvor formålet er å teste økonomiske metoder som kan benyttes av
fylkeskommunen i deres saksbehandling i urbane områder.
-Vi opplever ofte at det kan være uenighet mellom kulturmiljøhensyn og fortettingshensyn i byene våre. Mens utbyggerne
trekker frem økonomiske verdier, snakker vi om estetiske og historiske verdier. Ved å teste ut ulike økonomiske metoder
ønsker vi å se om vi gjennom å snakke et noe likere språk kan dempe konfliktnivået, sier Terje Gansum, seksjonsleder for
Kulturarv i Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Spredt geografi
Prosjektet starter i Sandefjord og på Rjukan. De to byene egner seg til prosjektet fordi de representerer ulike hensyn,
plassering geografisk og i forhold til innbyggerantall og type reiseliv. Vi ser frem til dialog med kommunene om prosjektet,
og håper at økt kunnskap om verdien til kulturmiljøene i Sandefjord og Rjukan sentrum skal komme både fylkeskommunen
og kommunen til gode.
Prosjektet skal i første omgang teste ut to ulike metoder; boligprismetoden i Sandefjord sentrum og ringvirkningsanalyse på Rjukan.
- Boligprismetoden viser hvor mye man er villig til å betale ekstra, eller mindre, for å bo i en bevaringsverdig bolig. Her benyttes
statistiske metoder til å sammenligne boliger hvor alt er likt utenom at den ene er bevaringsverdig. Forskjellen i pris er det man
er villig til å betale mer eller mindre for boliger som er bevaringsverdige.
- Ringvirkningsanalyser benyttes til å beregne blant annet omsetning og sysselsetting i forbindelse med reiseliv til historiske bymiljøer.
Nye tanker
Dette er første gangen det forsøkes en mer systematisk bruk av metodene som del av fylkeskommuners saksbehandling.
-Det er gøy å være i gang med dette prosjektet og vi opplever en svært fremoverlent fylkeskommune som vil og skal noe med forskningen.
Det å se et problem er ofte enkelt, men som part i en sak kan det være vanskelig å se hvordan en selv kan bidra til å løse problemet snarere
enn å plassere ansvaret hos andre. Denne evnen viser Vestfold og Telemark fylkeskommune så til de grader at de har, og det gjør det veldig
inspirerende å arbeide med dem, sier prosjektleder Christin Krohn ved Transportøkonomisk institutt.
Prosjektet skal være avsluttet våren 2022.