
Da «28 Days Later» i regi av Danny Boyle etter manus av Alex Garland kom i 2002 endret den horror-sjangeren, noe som ble fulgt opp i «28 Weeks Later» i regi av Juan Carlos Fresnadillo fem år seinere. Begge filmer har blitt stående som påler i sjangeren, og det har lenge gått rykter om at superregissør Boyle (Slumdog Millionair, Shallow Grave, Trainspotting, The Beach…) ville vende tilbake til «28-franchisen».
Og når både han og manusforfatter Garland, som nå selv er blitt anerkjent regissør (Ex Machina, Civil war, Annihilation…), så blir det spesielt. Så spesielt at Aftenposten triller terningkast 6 for resultatet. Vi snakker om emosjonell grøsser eller dystopi med en sterk kobling på ettervirkninger etter pandemi-virus.
Snart tre tiår har gått siden det dødelige rabiat-viruset slapp løs fra et hemmelig militærlaboratorium. Samfunnet er fortsatt under streng karantene, men noen har funnet måter å overleve blant de smittede. En av disse gruppene har slått seg ned på en liten øy utenfor England, knyttet til fastlandet av en tungt bevoktet bro.
Når en av dem trosser farene og legger ut på en reise inn i fastlandets mørke og øde landskap, oppdager han sjokkerende hemmeligheter – ikke bare om de smittede, men også om de overlevende som har forandret seg på måter ingen kunne forestille seg.
I en omfattende rolleliste møter vi Ralph Fiennes (Conclave), Aaron Taylor-Johnson, Christopher Fulford og filmen er filmet med helt unike metoder, med opptil 20 iPhones som er festet på rigg, noe som skaper helt unike bilder.