Stortingsrepresentant Åslaug Sem-Jacobsen er svært skuffet over svaret fra samferdselsminister Knut Arild Hareide som ikke vil prioritere Tinnosbanen.
– Regjeringen har ikke funnet rom for å prioritere oppgradering av Tinnosbanen til kjørbar stand for museums-/turisttog. Det kommer fram i et svar på et skriftlig spørsmål fra Sem-Jacobsen, som representerer Senterpartiet og Telemark på Stortinget.
Det er for mange andre prosjekter som krever penger og det vil bli svært dyrt å ruste opp Tinnosbanen. Det er en oppsummering av svaret fra samferdelsministeren. Hareide nevner at det er og vil bli brukt 12 millioner kroner på banen i 2020 og 2021.
– Skuffende svar fra ministeren. Viser at regjeringa ikke tar på alvor at det er den som har ansvaret for Verdensarvstatusen vår og at de jo nedprioriterer denne banestrekningen helt. Det sier Åslaug Sem-Jacobsen til Radio Rjukan.
– Ja, det er mange prosjekter i NTP, men av 1200 milliarder(!) så burde man funnet rom for en større sum til å igangsette ferdigstillingen eller i alle fall et mye mer omfattende vedlikeholdsarbeid enn det som nå gjelder, sier stortingsrepresentanten.
– Det mest tragiske er dog at når regjeringen ikke får banen inn i NTP så forfaller den bare ytterligere og istandsetting blir enda mer krevende og dyrere for de som i framtida faktisk, til forskjell fra regjeringa vår nå – vil ta dette viktige ansvaret og gjøre jobben, sier Sem-Jacobsen.
Tinnosbanen koster for mye
Hareide mener i sitt svar til Sem-Jacobsens spørsmål åpenbart at Tinnosbanen ikke er viktig:
– I forhold til prosjektene som er blitt prioritert i NTP 2022-2033, har en oppgradering av Tinnosbanen en høy kostnad og en begrenset samfunnsøkonomisk nytte, skriver Hareide, som likevel innrømmer at regjeringen har et ansvar:
– Norge har som nasjon sluttet seg til konvensjonen om vern av verdens kultur- og naturarv. Dette innebærer at drift og vedlikehold av Tinnosbanen er en internasjonal forpliktelse for Norge, står det i svaret fra Hareide.