– Norsk industriarbeidermuseum inspirerer meg, sier Anna Hereid (48), som kort tid etter å ha trådt inn i sin nye jobb allerede er i gang med å lede sitt første store budsjettarbeid på vegne av museet.
Den nye direktøren ved NIA tiltrådte stillingen 1. februar 2021 på et spesielt tidspunkt da dørene på museet var stengt. Nå er Vemork, Telemarksgalleriet og Verdensarvsenteret åpnet igjen og hun gleder seg over at publikum igjen kan besøke museet.
– Publikum er mye mer enn en kilde til inntekt, det er i møtet og i dialog med publikum vi utvikler oss aller mest, sier Hereid. – Jeg er takknemlig for å komme til en organisasjon med erfarne medarbeider som har tatt imot meg med tålmodighet og engasjement. Nå gleder jeg meg til å bli kjent med alle som jobber i og med museet – forstå kulturen, forstå hvordan samfunnsoppdraget forvaltes og ikke minst stille masse spørsmål og kanskje utfordre litt, smiler hun.
Hereid har bred erfaring fra norsk kultur- og næringsliv og har jobbet med en rekke virksomheter og organisasjoner. Hun har utdanning innen kunsthistorie, økonomi og ledelse, og har opparbeidet seg bred erfaring fra arbeid med kunnskapsvirksomheter. Blant annet har hun ved siden av å være kommersiell leder på Den Norske Opera & Ballett jobbet i Hydro olje & energi.
Fra Opera til NIA
Om overgangen fra Den Norske Opera & Ballett til direktørjobben i NIA sier Hereid:
– Det er først og fremst kjempespennende og selv om det er mange kontraster er det også mange likheter. Jeg har alltid likt å jobbe og tenke på tvers av fagfelt, og i denne jobben får jeg bryne meg på et viktig samfunnsoppdrag.
Industrihistorien, kulturarven, kunsten og krigshistorien har alle på hver sin måte lagt store deler av grunnlaget for den norske velferdsutviklingen og NIA skal være en arena som ivaretar, utvikler og belyser det jeg vil kalle en nasjonalskatt som fortsatt er aktuell og treffer nåværende og fremtidige generasjoner.
Jeg ser det som en veldig interessant og givende å få være med på å bygge og fortsette reisen til et relativt ungt, men veletablert museum. Museet er i bevegelse gjennom spennende prosjekter som Tungtvannskjelleren, Rjukanstøp og etablering av det vi selv mener kan bli et kraftsenter for kunst når Telemarksgalleriet etter hvert omdøpes til Telemark kunstmuseum. Navneskiftet markerer at vi har staket ut en ny kurs for hvordan både historisk kunst og samtidskunst skal bygge opp under og styrke NIAs samlede samfunnsoppdrag og styrke museets og regionens posisjon som en relevant og sterk arena for kunstopplevelser, forteller den nye direktøren.
Kilde: NIA