Åpningstalen lørdag var ved Kathrine Lund.
Lund er kunsthistoriker med spesialitet på mellomkrigstidens og okkupasjonstidens kunst.
Etterpå var det musikalsk innslag ved ikke ukjente Kim Rune Hagen.
– Gjennom den store utstilling med Reidar Aulie og Terje Bergstad ønsker Telemarksgalleriet å sette fokus på likheter og forskjeller mellom disse kunstnerne som spiller en sentral rolle i Telemarksgalleriets kunstsamling, sa Lund.
– De var begge politiske kunstnere som skildret de svake i samfunnet, fortalte hun.
Utstillingen åpnet 4. mars og vises fram til 10. mai.
– Vi ønsker gjennom utstilling å se nærmere på de to kunstnerne og hva slags slektskap vi kan finne i kunstnerskapene.
Reidar Aulie var en av Terje Bergstads professorer ved Statens kunstakademi. Aulie skal ha uttalt at Bergstad var en av hans mest begavede elever. Selv viste Bergstad til Aulies betydning for egen kunstnerisk virksomhet flere ganger.
Terje Bergstad var en erklært kommunist og det har alltid preget hans valg og menneskesyn. Arbeidermiljøet og "den lille mann" er sentrale tema i hans kunst.
Hans tilknytning til Telemark har alltid vært spesiell og tømmerstuen i Bondal har vært et fast punkt for ham gjennom hele livet.
Terje Bergstad er representert i store norske kunstinstitusjoner og samlinger (bl.a. Nasjonalmuseet, Sparebankstiftelsen, Canica), og har separatutstillinger bak seg i Museet for Samtidskunst og Henie Onstad Kunstsenter.
I 2008 prydet ett av kunstnerens malerier et norsk frimerke.
Reidar Aulie var en av de ledende kunstnerne som på 1930-tallet tok opp sosiale, tendenspregede motiver fra moderne storbyliv i sin kunst. Aulies malerier er fulle av symboler. Han var opptatt av «mannen i gata» og skildret ham med levende fortellerglede, med både medfølelse og humor og gjerne med et visst naivistisk anstrøk. Reidar Aulies er mest kjent for sine sterke malerier fra andre verdenskrig. I 1945 ble han fengslet og sendt til Grini.
Til utstillingen erd et lånt inn en rekke verk av Reidar Aulie fra private samlinger.
Blant de innlånte verkene finner vi Aulies ikoniske maleri "Tendens" fra 1931.
Motivet er en arbeiderdemonstrasjon hvor en taler agiterer en foran en folkemengde omgitt av vaiende, røde flagg. "Tendens" er i dag i Arbeiderpartiets eie. Andre utlånere er Nicolai Tanges samling og KODE, Eidsberg Sparebanks store Aulie-samling og AOFs kunstsamling som er deponert til Norsk Industriarbeidermuseum og Telemarksgalleriet.
Videre viser utstillingen verk av Terje Bergstad fra museets egen samling. Inkludert en rekke verk som nylig har kommet inn i samlingen og aldri tidligere har vært stilt ut i Telemarksgalleriet.
Utstillingen er kuratert av Susanne Grina Lange og Helene Brekke ved Norsk Industriarbeidermuseum avd. Telemarksgalleriet.
Fotos: Telemarksgalleriet / NIA