De driver med «tamping» som er engelsk for stamping, de to svenske innleide mannskapene på stampemaskina som har beveget seg opp og ned på Rjukanbanen i to dager. Men hva i all verden er tamping / stamping?
Det er første spørsmål til Thomas Back som er en av to svensker som gjør jobben.
– Det er en sporriktare, (en sporretter) pakkemaskin på engelsk. Stamping på norsk. Vi retter opp hele banen etter svillebytte. Vi løfter sport, til rett høyde, vibrerer og pakker, og legger skinnene ned igjen slik at det ligger støtt og riktig, forteller Back om den fargerike maskina på 46 tonn.
– Den kan kjøres fra begge sider, sier Back.
– Dette gjør vi med samlige nye sviller, og de må alle heves noe etter at de er nylagt. Vi holder på med dette i Norge, Sverge og Danmark, fortelller Back, som har med seg Joakim «Jokke» Nilsson, og de har hjelp av to fra Norsk Jernbaneteknikk i jobben.
– Holder dere på med mye tresviller?
– Det er begge deler.Det er endel jernabner som har tresvinner, men nå er det mest betongsviller. men jobben er den samme. Det er faktisk billigere å bruke tresviller, og her skal det jo være historisk riktig. Vi begynte nede ved fergene, og så har vi vært opp igjennom hele banen der det er lagt nye sviller, så vi er vel halvferdige her, men vi har tatt alle steder det er lagt nye sviller.
– Men hvordan kom den hit? Den veier jo mye!
– Den kom på trailer, og skal av gårde igjen imorra. Den veier ikke så mye. 46 tonn, men hele utrustningen når vi kjører av gårde er 90 tonn, og igjennom Oslo må vi ha polis-eskorte.
– Nå har vi holdt på i lange dager 12-14 timer, for vi må jo bli ferdig, og så reiser vi imorra kveld. Kommer du klokka 17 så får du se at vei heise den på vogna du ser der borte, iser han, og peker bortover på rjukan stasjon.
– Og etterpå kjører vi avgårde, klokka 18 skal den være ferdig lasta på traileren, og så skal vi videre til Sverige. Da må vi være i mål. Da har vi holdt på inensivt i et par dager, sie Back, som etter en lang torsdag på banen gleder seg til en bedre middag på Rjukan Hotell.
– Så dere har ikke fått sett så mye av Rjukan med den jobbinga?
– Nei, tyvärr. Det ahr de ekk blitt tid til, for vi har jobbet lange dager. Men kanskje kommer vi tilbake!
Se video av tamping, ca fra 3.40. her:
Smartembed for https://www.youtube.com/watch?v=gJRlVMqub38
9