Rjukan Stasjon stod ferdig oppført i 1908, og det er Norsk Industriarbeidermuseum som nå eier bygget som er et såkalt objekt i Verdensaven.
– Hele det tradisjonsrike stasjonsbygget skal pusses opp. Det er mange år siden sist, forteller daglig leder i Rjukanbanen Einar Gabrielsen.
Han setter pris på at bygget han selv har daglig kontortilhold i får en oppjustering, selv om bygget generelt er i bra stand.
Rjukan Stasjon er en svært viktig del av både Rjukanbanen og Verdensarven. Bygget som stod ferdig i 1908, har sett mange endringer siden da. Nå skal det justeres så det blir mest mulig likt det som var. Også fargen på bygget skal igjen bli gult.
Idag holder Rjukanbanen til i 1. etasje og kjelleretasjen, mens Radio Rjukan holder til i andre etasje, som før var stasjonsmesterboligen, hvor lokalradioen har vært siden juni 1992.
– I år har vi fått penger til å ta taket. Det skal skiftes underpapp og lekter skal byttes, og skiferstein skal vaskes og byttes, der det er behov for det, og takrenner og nedløp skal byttes, og settes opp i samme dimensjon som man ikke lenger får tak i idag, forteller Gabrielsen.
– Vi har tre paller skifer stående, som kan skjæres til i rett størrelse, men etter det jeg hører er det fortsatt å få kjøpt i denne fasongen, sier Gabrielsen.
– Men både bygget og skiferen må vel behandles riktig?
– Ja, bygget er jo fredet, og når det gjelder skifter det finnes spesiell redskap for å få den hel av, og restriksjoner på hvordan det hele skal gjøres, sier Gabrielsen.
– Det må planlegges skikkelig, slik at det blir bra, og fylket må gi dispensasjon for alt som skal gjøres.
Da vi søkte om penger måtte vi ha en plan på hvordan arbeidet skal utføres.
Fylkesantikvaren Eystein Andersen var her på fredag med BiIfinger Industrial Services for å fortelle hvordan det skal utføres.
– Planen videre er at kledning skal males, og før det skal fargeprøver av bygget tas, slik at det bli laget rett farge. Stasjonsbygningen har vært gul tidligere, og skal tilbake til opprinnelig farge.
Vinduer og slikt skal gås over og restaureres, forteller Gabrielsen.
Fremdriftplanen for taket er 2 måneder.
– Håper at det er ferdig i løpet av 1 til 2 måneder når passasjertrafikken skal begynne, derfor begynner man på banesida, i tilfelle alt ikke bli ferdig til sesongen er igang, sier Gabrielsen.
– Det kommer an på hva vi møter oppå her. Det kan jo hende det er mer arbeid enn vi tror, og at mer må byttes, selvom det ser veldig bra ut på loftssida, i allefall.