
Etter en uke på Netflix har Troll 2, med scener fra Vemork på Rjukan tidlig i filmen gått helt til topps på Netflix, uansett språk. Den første filmen, Troll, ble slått av «Glass Onion: A Knives Out Mystery» på den engelskspråklige lista, men i år var Motion Blur, Troll 2, og regissør Roar Uthaug heldig med at den nye og tredje Knives Out-filmen, «Wake Up Dead Man» som også slippes i år, har premiere først 12. desember. I mellomtida får Troll 2 regjere Netflix.
I første uka har Netflix oppført Troll 2 med 29,3 millioner visninger på verdensbasis, 11,2 millioner foran den engelskspråklige «My Secret Santa», og 7 millioner visninger foran beste serie, den nye sesongen av «Secret Things». Som om det ikke er nok, er den første Troll-filmen dratt med til en andreplass på den ikke-engelske lista med 5,3 millioner visninger på toppen av de 150 den har fra før. Norsk film gjør det bra på Netflix. Det er både Troll-filmene og «Nr. 24» eksempler på.
Men det er også det norske produksjonsselskapet Motion Blur eksempel på, for de står bak alle filmene, og har følgelig en god forbindelse med Netflix, verdens største strømmeselskap, med over 300 millioner abonnenter over hele verden. Én tiendedel av dem valgte å trykke «play» på fjernkontrollen den første uka filmen lå på Netflix, noe som gleder regissør og manusforfatter Roar Uthaug.
– Det har vært helt fantastisk å se hvordan den norske filmen vår har spredt seg over hele verden den siste uka. Meldinger har strømmet inn fra alle kanter, og det er så gøy å se at trollene våre kan skape så mye entusiasme, sier Uthaug.
Både reiselivssjef i VisitRjukan Henrik Bjørdal og direktør på Norsk industriarbeidermuseum Anna Hereid er begeistret over filmens mottakelse. Greit nok at det er stor uenighet om filmens kvalitet, men det at den går så det uler på skjermene rundt om er nok til at de snakker om at det er på tide å finne fram Tinns troll-historie, og med en gjenoppvåkning av selveste Gaustatrollet.
Det har regissør Roar Uthaug ingenting imot!
– Det er gøy at de er begeistret. Det er gøy å lese. Det er jo veldig flott om filmen vår kan kaste, lys på Gaustatrollet som har blitt forvist til skyggen av tungtvannet så alt for lenge, om enn et litt dempet lys, sier Uthaug, vel vitende om at det slemme trollet nok var mer Trollet fra Dovrefjell enn Gaustatrollet.
– Hehe, så du sier gjerne ja til å gjenopplive Gaustatrollet?
– Ja, det skulle jeg gjerne gjort. Selv om jeg har hørt at det kan være litt temperamentsfullt, spøker Uthaug, som ikke vil si noe om det kan bli aktuelt med en «Troll 3» om 2-3 år.
Troll 2-filmen har kostet 114 millioner kroner å lage, og er en av Norgeshistoriens dyreste produksjoner, til tross for at det er småpenger i forhold til hva Hollywood bruker på filmene sine. Uthaug har jo også fått prøve seg i Hollywood med å lage «Tomb Raider» etter suksessfull debut med «Fritt vilt», og seinere imponerte med «Flukt» og ikke minst gigantsuksessen «Bølgen».
– Gratulerer med suksessen! Blanda kritikker, men voldsomme seertall, selv om NTB ikke har fått med seg at det ikke bare er beste engelskspråklige film?
–Tusen takk! Ja, Netflix skiller mellom serie/film og engelsk/utenlandsk, så sånt kommer ikke fram i pressemeldinger fra dem, sier Uthaug, som er litt engstelig for at Rjukan Arbeiderblad tar kontakt med ham fordi de ikke har filmet nok av interiøret på Vemork.
Men vi beroliger med at det har ingen klaga på, heller ikke at Maskinhallen på Vemork er blitt gjort om til noe som ligner atomreaktorer.
– Men vil du si ja om du får tilbudet om en ny Troll-film?
– Det er for tidlig å si noe om, sier Uthaug kort og diplomatisk.
Men det vi vet er at han nettopp har kost seg i en video Netflix har sluppet på Tudum der han på videoen «Frankenstein og Troll 2 – Creature Talk» har en samtale med Frankenstein-regissør Guillermo del Toro, der Uthaug legger ut om den norske troll-tradisjonen for den mexicanske Hollywood-regissøren, som faktisk kjenner godt til Theodor Kittelsen!
– Men hva holder du da på med om dagen som neste prosjekt?
– Har flere forskjellige prosjekter i utvikling. Både action-thriller, skrekk og annet. Men usikkert hva som vil komme først. Ingenting er avklart, sier Uthaug, og ber oss hilse Gaustatrollet.
Tudum er navnet på Netflix offisielle globale tilleggsnettside og fan-event, der navnet er basert på kjennesignalet fra Netflix når du starter en film der, «tu-dumm», PÅ Tudum fansen finner eksklusivt innhold som intervjuer, trailere og ekstramateriale om Netflix-serier og -filmer, samt live-arrangementer med stjerner. Det er et sted dedikert til å feire Netflix sitt univers for fans over hele verden, og navnet kommer fra det ikoniske lydsignalet når man åpner Netflix.
Netflix er lansert med visninger i over 190 land, og har over 300 millioner abonnenter i d isse landene (men f.eks. ikke i Kina, Nord-Korea Russland og Syria), men ikke alle land er villige til å oppgi statistikk til Tudum. Men av de 104 landene som oppgir statistikk er Troll 2 ikke dårligere enn nr. 4 på topplista den første uka. Og for moro skyld kan vi jo nevne hvor Troll er en opplest suksess.
Troll 2 er nr. 1 i 59 land (Argentina, Bahrain, Bahamas, Belgia, Bolivia, Brasil, Bulgaria, Chile, Colombia, Costa Rica, Den Dominikanske Republikk, Equador, El Salvador, Egypt, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Guadeloupe, Honduras, Hong Kong, Italia, Jamaica, Jordan, Kenya, Kuwait, Latvia, Litauen, Malaysia, Martinique, Mauritius, Mexico, Marokko, Ny-Caledonia, Nicaragua, Nigeria, Norge, Oman, Pakistan, Paraguay, Panama, Peru, Filippinene, Qatar, Reunion, Saudi-Arabia, Singapore, Slovakia, Slovenia, St. Vincent & Grenadinene, Sør-Afrika, Spania, Sverige, Thailand, Trinidad & Tobago , Forente Arabiske Emirater, USA, Uruguay, Venezuela og Vietnam.
Og i tillegg er Troll 2 nr. 2 i 28 land: Østerrike, Australia, Canada, Kroatia, Tsjekkia, Danmark, Hellas, Ungarn, Island, Irland, Israel, Japan, Libanon, Luxembourg, Maldivene, Malta, New Zealand, Polen, Portugal, Romania, Serbia, Slovenia, Sri Lanka, Sveits, Taiwan, Tyrkia, Ukraina og Storbritannia. I tillegg nr. 3 i Nederland, Sør-Korea og Bangladesh, og nr. 4 i India og Indonesia.
17


