Vipps går nå fra vennebetaling til butikkbetaling. Målet er å gi alle som selger varer og tjenester en mobilbutikk satt opp på under 30 minutter.
Siden lansering av Vipps i 2014 har 2,4 millioner nordmenn tatt i bruk mobilbetalingstjenesten. 4. mai tas tjenesten et steg videre. Denne gangen sammen med Sparebankalliansen SpareBank 1-alliansen, Eika Alliansen, Sparebanken Møre og 15 selvstendige sparebanker.
Det innebærer at Tinn Sparebank, banken som flerst i Tinn bruker, også er med på lasset.
Med VippsGO får lag, foreninger, butikker og bedrifter i hele landet muligheten til å selge sine varer og tjenester gjennom mobiltelefonen i Vipps-appen.
– Nå gir vi vanlige butikker, frisørsalonger og restauranter tilgang til 2,4 millioner nordmenn, sier Vipps-sjef Rune Garborg.
I tillegg til vennebetaling, kan kunder nå velge å betale for produkter direkte med mobilen. I Vipps-appen får forbrukerne se bilder og informasjon om produktene, før de sender en betalingsforespørsel. Så snart butikken godkjenner forespørselen, er handelen gjennomført.
– Med VippsGO tar vi den norske handel- og tjenestenæringen inn i en digital fremtid. Det er lett for alle å bli med, det tar kun 30 minutter å sette opp, og applikasjonen gjør det lettere og raskere for kunden å betale for varene de måtte ønske. I praksis betyr det at Vipps blir en markedsplass og at hverken kort eller kontanter er nødvendig, sier Garborg.
Mer enn hundre norske banker er med på Vipps-laget når betalingstjenesten lanseres. Hensikten er å løfte analoge virksomheter inn i det digitale universet. Det gjør de ved å la kunder betale med mobiltelefonen i alle norske butikker.
– Det var en revolusjon da internett ble allemannseie og alle plutselig kunne lage sine egne nettsider. Nå digitaliserer VippsGO handel- og tjenestenæring ved å la alle butikker og restauranter åpne sin egen mobilbutikk, sier Garborg.
Gjennom Bankenes Betalingssentral (BBS) innførte DNB, Sparebank 1 og flere norske banker betalingskort i Norge årevis før andre vestlige land. 26 år senere kommer det neste store skrittet når mobilen for alvor blir den nye digitale lommeboken.
– I dag går folk rundt med bankkortet i en lomme festet til mobiltelefonen. Om få år kommer vi til å le av hvor meningsløst det var. Det er nesten som å ha en kuleramme festet til PC-en, sier Garborg.
Garborg fremhever at VippsGO er en utstrakt hånd til lokalbutikker som opplever at konkurransen fra netthandelen truer virksomheten deres.
– De lokale nærbutikkene opplever hard konkurranse fra kjøpesentrene og nettbutikker. Det vil vi gjøre noe med. Som butikkeier i VippsGO gir du 2,4 millioner nordmenn tilgang til din butikk med tommelspissen, avslutter Vipps-sjefen.
Linker:
Se filmen om VippsGO her i en film.