Radio Rjukan er endelig klar med en endelig nettradioløsning for lytterne som vil bruke PC for å lytte på radioen. Lanseringen skjer samtidig med lansering av ny nettside, og er en del av den tekniske oppgraderingen som skjer i Radio Rjukan.
– Vi har hatt nettradio før også, men løsningen har ikke vært god nok til at vi turte å lansere den, så den ble tatt ned etter kort tid, men nå har vi nettradio som kan tåle alle lyttere som ønsker å lytte, uansett hvor i verden de befinner seg, sier ansvarlig redaktør Ole Jon Tveito.
Det har også vært et stort ønske fra mange lyttere, spesielt utenfor Tinn, å kunne lytte til Radio Rjukan på nett, og nå kan man lytte når man vil.
– Jeg tror mange er glad for dette. Noen lytter jo til nettradio både i bilen og på jobb nå, og det er jo enda et sted å lytte på radio i tillegg til radioapparatene og telefonen som har vært der lenge, mener Tveito.
Den nye nettradioen ligger nå tilgjengelig på ulike plattformer i tillegg til Radio Rjukans egen nettspiller. Det skal ikke være vanskelig å finne fram, for nettradioen ligger øverst til høyre på lokalradioens nye nettside, som lanseres samtidig.
De som går på radiorjukan.no nå vil se vår nye nettside, som både har nettradio tilgjengelig på hver eneste side man går inn på, og i tillegg vil du til enhvert tid se visuelt hva vi spiller av musikk, med logg tilbake helt til midnatt, altså opptil 24 timer og man kan da gå inn med linker til spotify, tidal og youtube, sier Tveito.
I tillegg er det linket til det nyeste av nyheter hos samarbeidspartner RA.
– Den linkingen har vi hatt siden vi startet samarbeidet med RA for nå to år siden. Det er en glede at RA går bra på nett, og Radio Rjukan vil fortsatt tilby nyheter på ett, men ikke på langt nær så mye som før samarbeidet startet.
– Vi satser på lufta først og fremst, men vi har jo hatt nettnyheter i 25 år, og de er nå tilgjengeige i søk på nettsida, så historikken er ivaretatt, sier Tveito.
Radio Rjukan startet opp 1. september 1987 og har altså gitt RA vennskapelig konkurranse i det lokale media-landskapet i 33 år.