
Det ble skrevet Norsk filmhistorie i slutten av mai Joachim Triers film «Affeksjonsverdi» fikk 19 minutters stående applaus etter visning og ble tildelt juryens Grand Prix under den prestisjetunge filmfestivalen i Cannes lørdag. Dette er første gang en norsk film vinner dette, som er en av verdens gjeveste filmpriser. Det var niende gangen en norsk film var tatt ut i konkurransen siden 1952, og tredje gang for en Trier-film.
– Jeg er enormt stolt over filmen Joachim Trier og hans nære samarbeidspartnere har skapt. Den treffer publikum med en sjelden kraft – den sitter igjen lenge etterpå, og vekker et helt spekter av følelser. Det viser hva film kan være på sitt sterkeste: Vår tids mest levende og samlende kunstform. Å få til dette krever både emosjonelt mot og stor kunstnerisk presisjon, sa Norsk filminstitutts direktør Kjersti Mo da.
– At en liten filmnasjon som Norge kan vinne høythengende priser som Grand Prix i Cannes og Gullbjørnen i Berlin i år, foran både USA og store europeiske land som produserer hundrevis av filmer, er nesten ikke til å tro, mente hun.
Affeksjonsverdi (internasjonalt «Sentimental Value») deltok i hovedkonkurransen i Cannes sammen med 22 filmer fra hele verden, og ble spilt inn i Oslo høsten 2024. Manus er skrevet av Trier med hans faste medforfatter Eskil Vogt. Filmen har naturligvis fått internasjonal distribusjon, og ble i august valgt til å være offisielt norsk bidrag til Oscar i mars 2026, der Triers forrige film Verdens verste menneske ble nominert.
«Affeksjonsverdi» er en komedie med alvor. Den følger skuespilleren Nora (Renate Reinsve) og hennes søster Agnes (Inga Ibsdotter Lilleaas) når deres karismatiske far, Gustav (Stellan Skarsgård), plutselig dukker opp i livene deres igjen etter langvarig fravær. Gustav var en gang en kjent filmregissør og ønsker nå Nora i hovedrollen i sitt store comeback. Å jobbe med sin far er det siste Nora kan tenke seg. Hun takker nei og inn trer den amerikanske skuespilleren Rachel Kemp (Elle Fanning) som kommer til Norge for å spille rollen Gustav skrev til Nora.
Plutselig må de to søstrene ikke bare forholde seg til sin far – de får også en Hollywood-stjerne tråkkende rundt i barndomshjemmet, midt i familiens personlige drama.