Daglig leder i Rjukan Næringsutvikling Rune Hellingsrud er fornøyd med at politikerne har tatt til seg betydningen av bostedsattraktivitet og å få det fram i bevisstheten til de som styrer både kommune og næringsliv. Om det kalles bolyst eller blilyst spiller ingen rolle, bare man skjønner betydningen av å legge til rette for at man klarer å attrahere kvalifisert arbeidskraft og folk som vil bo i Tinn og jobbe på Rjukan.
– Vi jobber med en rapport som skal være klar om en måneds tid, om bostedsattraktivitet. Det den skal ta for seg i første omgang det er eierskapet, altså hvem må eie et slikt bostedsattraktivitetsprosjekt, og det andre er hva som allerede fins på Rjukan, det å få fram – og ikke minst hvordan det kommuniseres til innbyggerne.
– Vi er iferd med å få på plass en slik omdømmeportal, som de har etablert på Kongsberg og Notodden. Vi håper å ha det på plass i løpet av et par måneder. Det er en portal som skal være oppe å gå for å spre bostedsattraktivitet og omdømme, og skal brukes til rekruttering av arbeidskraft og innflyttere. Så i løpet av et par måneder vil vi ha en slik en, som er nyttig for alle som skal rekruttere, forteller Hellingsrud.
– Det er en stor satsing fra oss, og den skal også inneholde en omfattende «Hva-skjer-kalendern». Kongsberg har innført en slik, nettopp for å kommunisere om alt det positive som skjer i kommunen.
Han viser til www.kongsberg.no der du kan gå inn på «Se og gjøre», der du kan få fram oversikt over arrangementer, aktiviteter, spisesteder, overnatting, attraksjoner, uteliv, shopping, scener, lag og foreninger – kort sagt alt som man er opptatt av et sted man flytter til og bor, og ikke bare et sted en drar til som turist noen dager.
– Det er jo det vi oppdager. I veldig mange av de møtene jeg er i er jo at det skjer mye her, og vi har masse som er veldig bra, men vi når ikke ut med det, sier Hellingsrud, sier Hellingsrud, som kommer tilbake med mer ved lansering av nettstedet som får navnet www.rju-kan.no.