Ordføreren satte på den først ladekontakten ifra den grønne hurtigladestasjonen i en knallrød Nissan Leaf, som er firmabil i ladestasjonens distributør Fortum.
– Det har vært litt pinlig at vi ikke har hatt hurtigladestasjon i sommer, men nå er den endelig på plass, sa ordfører Bjørn Sverre Sæberg Birkeland før han plugget i den første bilen som blir hurtigladet i Tinn.
– Med denne håper vi på enda mer gjennomgangstrafikk, og trygghet for de som velger en el-bil eller hybridløsning, sier Birkeland før han forteller om prosessen, som har tatt litt tid. Det er nemlig allerede 380 hurtigladestasjoner i Norge, så det er på høy tid det kommer en til Tinn.
Med hjelp fra Tinn Energi og Tinn Billag er det blitt virkelighet.
Det gikk tidlig en tidlig en telefon til både tinn Energi og Tinn Billags Anfinn Maurud, etter at Birkeland tok initiativet.
– Rådmann Rune Lødøen tenkte på mulige plasseringer, og Billagstomta var fort et ønsket sted, og Anfinn Maurud var umiddelbart positiv. Tinn energi var også det fra første stund, og etter god dialog med leverandøren Fortum, ble det fortgang, og tomta ble klargjort på kort tid, med hjelp av en aktiv kommunalsjef som har fått det formelle på plass.
– Tinn Energi leverte en trafo og kabel fram til stasjonen, Tinn Billag har gitt fra seg tomt, og Fortum har levert utstyret. Og selve oppsettingen har også vært et bredt samarbeidsprosjekt med Tinn kommunes tekniske avdeling som gjennomfører. Geir Pedersen har ledet det faktiske utføringsarbeidet på vegne av kommunen, forteller Birkeland.
– Det vil sannsynligvis bli flere hurtigladestasjoner i Tinn, men det er ikke avklart hvor, men det er mulig at Tinn Austbygd er et sted, antyder ordføreren.
Tinn BiIlag har gitt grunnen og har etablert strømuttak til 6 bobiler. En avtale mellom Tinn BiIlag og Tinn kommune er gjort om brøyting, vasking og tilsyn. Og på ladestasjonen er det et telefonnummer ved driftstans eller andre problemer. Det står eget telefonnummer på ladestasjonen.
Tinn Billags daglige leder Anfinn Maurud saynes det er mioro at det skjer noe i området.
– Vi sa ja til dette fordi vi har romslig plass her, og det er gøy at vi kan bidra til dette. Det er gøy med litt liv her, og plassen har vi jo, sier Maurud.
Fortums representant orienterte så ordfører Birkeland og de andre fremmøtte.
– Man får en ladebrikke som registreres, og man får reging i posten. Elbilforeningen har en ladebrikke, og gir gratis medlemskap i ett år, og så registreres man hos Fortum. Det er det som er enkleste måten.
Men det finnes flere måter.
aNDR EALTERNAYIVET E RÅ SENDE EN SMS MED EN KODE, OG EN STOPKODE FOR ÅSTPPE.
STÅP RINSTRUKKSJON og tuilfn umer, og får laderegimgen på mobilregn
Laste ne pp som regisdtree kreditkkort som kunde i foryum, REnklt for utenlandske
Trykke Start på appen.
Litt dyree å lad eme dsMspga operatur
2,5 krm inyttet
3 kr fo rSMS-
Dett ere hurtiglsading
To ulike plaugger og to kabler pga to standarder som er CCS og fo ram og europisk bilmetkene Ph fpr de japanske en annebn Shademo. Nissan og kua.
To ulike plugger, men bar een ksa ngå samridig.
Elvbil som ikke kan bruke lader har vi ttal her for de swom har egebn kabel.
Plugin.bybride rkablsad eder.
Trippelladwere har alt tttel også AC . Og har bonuseffekte nat det kan lades AC-lading Type 2.punkt gåpr så rask tsom om man har en ladeboks hjemme. Rasker eenn stuikkontakt.
Bile n betemmer fartenm, ikk elazdweren.
Hurtigladin er +/- ret ti batteriet
Piper er omgjøringen av likestrøm til vekselstrøm.
I forhold til enbxeikkontakt er 23 gange rraskere. Effekten er mak s50.000 watt, men sstikkontak ter 2300 watt.
MAN KJØRER ALDRI NECTIL JNULL og 10% dsa vil det ta ca 20 min før ma ner på 85%.
Hurtigladin gfalle rsdrajmayisk når batterie ter neste nfullt.
Fra 10% TIL 85 20 MIN
OG 10 MIN FRA 85 TI L100.
tesla har en annen plugg, for å få høyere ladehastinghet, me ebn Testa må kjøpe et adapter shademo. 4500 og da hajn den lsade smed saamm efaret somandr ebiler.