Det er lenge siden det stod et målseil på enden av Gaustaløypa på Dale. Men lørdag stod seilet klart med et bånd som skulle brytes i en uoffisiell gjenåpning av løypa som allerede var påtenkt i 1928, og som skulle arrangere VM i alpint i 1940.
Bjørn Helge Malkomsen og Geir Kvalsvik som har har vært de to viktigste initiativtakerne for å få fram Gaustaløypa igjen – nå som frikjøringstrasé – var tilstede sammen med en engere krets. En av dem var Aina Kristiansen fra VisitRjukan som skjenket opp sjampanjebrus til alle de fremmøtte.
Men ikke alle nådde fram. Det sirklet noen biler rundt i området, mens andre tok turen ut i snøen som var overraskende dyp på turen over til løypa. Mange skjønte ikke at det var tråkket en sti, men tida kom da Malkomsen holdt en mindre tale som oppsummerte historien til løypa og rennene som har vært der.
Fra 1928 da idéen er omtalt, til rennet i 1939 som skulle være den siste testen før VM 1940 – et VM som aldri ble noe av som følge av verdenskrigsutbruddet. Rennet ble vunnet av 16-årige Stein Eriksen, som slo alle svenskene og seinere skulle bli berømt OL-vinner i 1952.
Malkomsen berømmet Geir Kvalsvik ved å fortelle om interessen og GPS-merkingen som gjorde at man kunne finne fram til hver eneste opprinnelige sving på løypa, og etterpå understrekte Kvalsvik at det var Malkomsens engasjement som gjorde at det var blitt noe.
Facebookgruppa Gaustaløypas Venner nærmer seg 2000 medlemmer, og engasjementet er offisielt tatt opp i Tinn kommunes nye kulturmiljøplan som et kulturminne.
Så var tida kommet for første vers av nasjonalsangen, før Bjørn Helge Malkomsen tråkket seg opp på ski et stykke ovenfor målseilet, for å kjøre igjennom å bryte snora.
– Vi skulle egentlig ha barnebarnet til Elisabeth Spockeli til å bryte båndet, men hun kunne ikke, så da blir det meg, sa Malkomsen, og kjørte igjennom båndet til jubel fra den lille forsamlingen, mens kameraer og drone foreviget begivenheten. Deretter ble alle invitert opp til Bygget Bistro for å fortsette feiringen av gjenåpningen der oppe.
Dermed er Gaustaløypa som frikjøringstrasé uoffisielt åpnet i 2025. Løypa er klar til bruk med topp forhold ned til 14. sving, og med bra forhold til 23. sving. Du kan kjøre helt ned til målseilet på Dale, men da må det skje med stor forsiktighet, siden snømengdene ikke er store nok at at du kan ramle igjennom. Nå håper man på mer snø i siste del av vinteren.
– Løypa er klar for bruk, for den som vil ta turen, proklamerte Malkomsen.
Gaustaløypa har Norges største fall som frikjøringsløype, der du kan starte helt fra Gaustatoppen og kjøre ned til Dale.