I 2019 er det 110 år siden Vestfjorddalens kommunikasjon ble omdefinert for alltid av Rjukanbanen. Som en nødvendig del av industrialiseringen i dalføret tøffet og dampet de første lokomotiv inn på strekningen i 1909.
Lørdag 27. april ønsker NIA alle velkommen til Rjukan stasjon.
Ta turen for å bli bedre kjent med Rjukanbanen, både ute på sporet og inni bygningene. Vi feirer kulturminnet Rjukanbanen med en spennende aktivitetsdag for hele familien.
Rjukan stasjon var selve hjertet i Hydros godstransport, med sin plassering på fabrikkområdet, Vemorksporet og jernbanelinja østover mot Tinnsjøen. I løpet av åtti år ble det ekspedert 30 millioner tonn gods med jernbanen, mellom Hydro Rjukan Fabrikker og verdensmarkedet.
Allerede i 1911 gikk første avgang med gjødsel ut av dalen, og samme år ble banen bygget om til elektrisk drift. Systemet på Rjukanbanen og Tinnosbanen skulle senere sette standard for elektrisk jernbanestyring i Europa. Transportåren over Tinnsjøen og i Vestfjorddalen var den livgivende pulsen som gjorde industrieventyret mulig.
Vi ønsker deg velkommen til Rjukan stasjon lørdag 27. april kl 12:00-15:00.
NIA Verdensarvsenteret og Rjukanbanens Venner samarbeider om en markering av 110 år med jernbane. Denne lørdagen kan dere sykle dresin, løse vår nye jernbanerebus, inspisere banens lokomotiv ved lokstallen, få høre om planene for den nye vernehallen og bli kjent med Rjukanbanens Venner. Enkel kafé på området.
Boks
Rjukanbanen var industristedets livsnerve i de 80 årene med kunstgjødselproduksjon. Togene til og fra fabrikken og fergene som krysset Tinnsjøen hørte med til industristedets pulsslag og var en like naturlig del av atmosfæren som summingen fra kraftstasjonene og duren fra fabrikken.
Tekst: Trond Lepperød, i boka Reisen med Rjukanbanen
Fotokreditering:
Foto: K. Finkenhagen / NIA
og Bjørn Owe Holberg / NIA