fbpx

En hverdagsrapport om to hull, setningsskader, et basseng og flere hull i randsonen mellom ansvar og utførelse

Radio Rjukan13. juni 201743min
2017-06-12-1296_b9e9

Det er ikke lett når man skal sno seg mellom ulike ansvarshavende, i og hvert fall ikke når det er avsatt grenser mellom ansvarsområder.
Det ser vi når ingen veit hvem som har ansvar for å holde byen pen i Storgata, eller når det skal brøytes.
​Men er du klar over ditt ansvar egentlig? Ja, du, ja!???
"Er du fortsatt forvirret? Ikke etter neste episode av Forvikl… eh…"

En av Radio Rjukans reportere kjørte rett i de to hullene som finnes idét du har svingt inn fra Sam Eydesgate nedenfor Bjørkhaugbakken, på vei over til Svadde og Kiwi. To hull som har fått lov å godgjøre seg over tid i et asfaltdekke som forøvrig skriker etter litt frisk asfalt, som mange by- og sidegater på Rjukan gjør.
Nå kan man si at høl også bør være en del av verdensarven, men det håpes vel at man ikke skal ta vare på alt.

Radio Rjukans reporter smeller nedi hullene som altså nå er fint plassert fort begge framhjul. helt greit for en terrengbil, men ikke greit dersom en lavere sportsbil skulle finne på å ta den fatale feilvurderingen om å svinge av mot Kiwi og Svadde. Samtidig er det denne type hull som tar knekken på dekk på lavprofilfelger, noe nesten en hver herremann som liker å pynte seg etter hvert har skaffet til bilen sin.

OK… Vi ringer Tinn kommune – 35082600 – og kommer til hyggelig betjening. Riktignok etter 13-14 ring,og en lang pause før vi hører noen i andre enden.
TK: Tinn kommune, Ann-Kristin.
RR: – Jasså, mye å gjøre på morrakvisten?
TK: – Hehe ja, det skjer da litt mye innimellom.
RR: – Jaja, jeg hørte det, egentlig. Men til saken. Jeg tenkte jeg ville rapportere om to dype hull i gata nedenfor Bjørkhaugbakken, idet du har svingt inn mot Kiwi.
TK: – Ja, er det i Sam Eydesgate?
RR: – Nei, det er like etter at du svinger av fra Sam Eydesgate og over til Kiwi, da er det to hull som du kan parallelt kjøre ned i med begge fordekk.
TK: – OK. Så det er i innkjøringa til Kiwi?
RR: – Nei, jeg vil ikke si det. Jeg veit ikke hva den gata heter, må jeg innrømme, men det er like etter at du tar av fra Sam Eydesgate og tar av til Svadde og Kiwi. De hullene bør tettes. De har vært der lenge men er blitt store, og…
TK: – Vent litt, så setter jeg deg over til NCC. (Kontraktøren som har fått kontrakten på fylkesvegene i Tinn (Det avisene og politiet kaller riksveger, og som vi kalte riksveger før, men som nå er Fv og ikke Rv.
RR. Ok, men… er ikke dette kommunal veg…. (Vi er allerede satt over…)

Det svarer hos NCC. Det er Espen Sønsteby som svarer, og i tar samme runden med forklaring om hvor.

NCC: – Ja, jeg kjenner til de hulla der. Men det er kommunal veg. Du må ringe til kommunen.
RR: – Ja, det var det jeg trodde også, men nå er jeg satt over fra kommunen til deg.
NCC: – Ja, vårt ansvar er fortauet, eller i det lengste 3 meter ut fra den hvite stripa.
RR: – Ja, dette er kanskje akkurat på grensa. Kanskje det er 3 meter, men jeg tror heller det er 4. Jeg har ærlig talt ikke målt. Men det hjelper vel da ikke å ringe kommunen igjen, for det var de som satte meg over. Men jeg gjør det.
NCC: – Vent litt, jeg setter deg over til Espen Fåne, jeg. Han kan svare mer nøyaktig.

Vi settes over til sjefen, Espen Fåne, som som alltid er på servicefronten. Vi forklarer igjen – nøyaktig – hva det dreier seg om, og at vi er satt over fra kommunen og første mottaker hos NCC.

NCC: – Ja, jeg kjenner de høla der. Jeg smalt nedi der sjøl igår, faktisk, sier Espen Fåne.
RR: – Ja, det gjorde altså jeg også, og jeg fikk helt sjokk da det smalt. Selv om det gikk bra. Glad jeg ikke kom i sportsbil!
NCC: – Ja, det er nok endel med lavprofilfelger som sliter kjører de nedi der! Nei, jeg har sett de utvikle seg over tid.
jeg ringte faktisk kommunen idag, og de sa at det skulle lappes idag, og det kan hende de allerede har gjort det. Eller så skjer det på formiddagen idag, ifølge det de sa!
RR: – Jøss, det må jeg si. Så nå var de blitt store nok altså?
NCC: – Hehe, ja, det ligger jo i avtalene at slike ting skal fikses og lappes fortløpende, men det er ikke alltid greit å få ting unna. Ellers har vi kun ansvaret ut til fortauet på Sam Eydesgate, eller inntil 3 meter ut fra fylkesvegen.
RR: – Ja, jeg har bestemt meg for å lage en liten sak om akkurat det der. Altså problemer når ting oppstår i randsonene mellom hvem som har ansvaret.
NCC: – Vi fikser skader så fort som mulig, og er opptatt av å gjøre det best mulig, men det er også viktig å få beskjeder.
Det sikkert noe annet med kommunale budsjetter. Samtidig er Sam Eydesgate snart under all kritikk, men det bunner i at kommunen ikke har bestemt seg for prioriteringer om når gata skal graves opp eller ikke, for vi og Statens Vegvesen ønsker jo ikke å legge ny asfalt som så skal brytes opp igjen kort tid etterpå. Så da blir det lapping hvis det ikke planlegges.
RR: – Ja, har hørt om det. men det er vel ingen konkrete planer, bare snakk ennå?
NCC: – Ja, jeg veit ikke, men vi har i alle fall våre retningslinjer, og hver av oss har sine, men jeg ser at ikke alle ting skjer så fort man skulle ønske, også i Sam Eydesgate. Men vår intensjon er å følge opp så fort som mulig.
RR. – Når du sier det… Hvem har ansvaret for badebassenget som er blitt like utenfor Meierigården ved Rjukan torg, der jeg uka som gikk så tre tilfeller av nedspruting av fotgjengere. Nok et tilfelle av uklare ansvarsområder?
NCC: – Ja, det er ikke helt enkelt. Vi ser det samme om vinteren på brøyting, for det er ulike krav til oss, og til kommunen om når og hvordan, og da oppstår det ofte tilfeller som folk reagerer på. Men vi må forholde oss til kontrakter.
""Men det bassenget i Sam Eydesgate er det Statens Vegvesen som må svare på. Men jeg kjenner problemet. Det er vel en reklamasjonssak fra en kontraktør det der. Vi har tatt det opp med Statens Vegvesen, som vi altså har kontrakt med, men det er ikke vårt ansvar. Men du kan få nummeret til Odd Arve (Arnes) hos SVV, og snakke litt med ham, for her er det mellom byggekontraktør og Statens vegvesen! Odd arve er byggeleder i SVV.
RR – Ok,  jeg skal gjøre det. Men hva skal folk gjøre når de har et "gate-problem"? Skal de bruke "fiksgatami.no" som vi omtalte på radiorjukan.no for 2-3 år siden?
NCC: – Ja, det har jeg også tenkt på. Vi har vurdert om vi skal lage en facebookside eller noe, men det er delte erfaringer rundt om omkring det. Men kanskje fiksgatami.no er noe å ta ibruk. Jeg skal sjekke litt på det.
RR: Når du først sier det. Du veit de høla som er i SE-gate nede etter bussholdeplassen før fotgjengerovergangen ved Gyda Tveito Kiosk. Når skal de egentlig tas. Dere var jo så flinke å lappa oppe ved de siste O-Type-husene nedenfor Bøen skole for kort tid sida, der veien var blitt skikkelig dårlig.
NCC: – Ja, det bør vel sees på. Der er det setningsskader, og jeg ser at endel unge i alle fall med lave biler kjører over i motsatt kjørebane. Jeg skal se om vi ikke kan få sett litt på det og andre hull, for det vil ta tid før det blir noen asfaltering. 
RR: – Ja, det har vel satt seg nå, så det må vel gå an å lappe?
NCC: – Ja, det bør vi få sett på nå.

""Om Tinn kommune har gjort jobben med de to nevnte hulla i mellomtida? Joda, det har de!!! Her er beviset!

Jammen er ikke hullene tetta med fersk asfalt!
Kudios til Tinn kommunes tekniske uteavdeling.
Og nå har vi sjekka – det er helt klart inne på Tinn kommunes område – dersom det er 3 meter vi snakker om, da…!

Vi får umiddelbart nummeret til Odd Arve Arnes i Statens Vegvesen som visittkort etter at Espen Fåne har lagt på.

Vi ringer og gir et kort resymé av hva vi holder på med. At to hull vi ville rapportere til kommunen, som er i randsonen til Sam Eydesgsate er blitt til en sak om hvem som gjør hva og ansvaret – igjen!

RR: – Men nå gjelder det altså det nye utendørsbassenget ved Rjukan torg… Det er vel deres ansvar i Statens Vegvesen?
SVV: – Ja, det snakket vi faktisk om seinest i går her, så nå veit jeg vel nesten hva du skal spørre om!
RR – Jøss, ja hehe… når blir det fiksa opp i, og hvem skal gjøre jobben?
SVV: – Ja, dette er egentlig en reklamasjonssak. Det er ikke gjort riktig tiltak der fra kontraktøren på torget. Hadde vi gjort det, hadde det blitt annerledes. Men du har helt rett. Vi må se å få gjort noe, for det er vel gått langt over ett år nå.
RR: – Ja hvor lenge skal det gå, egentlig, før slike reklamasjonssaker blir gjort noe med?
SVV: – Det er ikke helt enkelt. Vi må prøve å få litt fortgang i det nå. Men vi er fullstendig klar over det.
RR: – Det er vel ikke så enkelt heller, der er liksom ikke bare å kjøre rundt med asfalt i bilen?
SVV: – Nei, det er sant, hehe, nei uten at jeg kan si det helt konkret så er det setningsskader. Her må det skjæres opp, og fikses, nyasfalteres og det gjelder fortauet også, så her er det en prosess med flere inne i bildet.
RR: Så det er ikke bare å få til rett avrenning? (Jeg forteller ham om familien på fire som jeg så ble spruta ned i øsværet på onsdag, og at det ikke er mulighet å kjøre utenom den store vanndammen når det regner.)
SVV: – Ja, jeg vet. Det er ikke bra… Nei, jeg tror ikke det er bare å få rett avrenning. Her er det gjort helt feil prosedyre for at avrenning skal fungere. Men som sagt skal vi få sett på det. Vi kan ikke ha det slik, uten at jeg kan love at det vil skje noe raskt, altså.

RR ringer så teknisk sjef i Tinn kommune Jan Arvid Gravklev, som også alltid svarer på telefon når vi ringer. Og det skjer jo ganske ofte. Vi tar runden igjen, på det som blir en stadig lengre forklaring, med disposisjon og fratrekk for hva som er sømmelig å nevne på den nå 2,5 timer lange saken om to hull i gata i randsonen mellom kommune vegvesen, kontraktør og fornuft.
Vi spør ikke engang om hulle i gata, som er fiksa. Nå er det utendørsbadet ved torget vi er opptatt av.

JAG: – Vi har alle våre oppgaver innenfor ulike avtaler og budsjetter. Når det gjelder prosjektet som også omfatter SE-gate forbi torget så er det komplisert.
Her får vi vite det er det både kontraktører, underkontraktører, prosjektansvarlige, kontraktørers forsikringsselskaper og Statens vegvesen og kommunen – og da egentlig IKKE noe med NCC.
RR: – Det er ikke helt lett for en innbygger. Hvem skal man ringe til når det er noe?
JAG: Da er det Tinn kommunes servicekontor du ringer til.
RR: Også når det gjelder Sam Eydesgate og randsonene mellom de ulike ansvar?
JAG: – Eh, nei. bare når det er kommunal vei. 
RR: Ok, Men hvor går de ulike grensene mellom hva som er kommunal vei og annen vei.
JAG: Ja, det er kommunal veg og fylkesvei, og privat vei.
RR: Men hvor går grensa fra Statens Vegvesen og deres underkontraktører og kommunen for eksempel? Er det tre meter eller er det fortauet eller er det fra hvit stripe?
JAG: Nja, det er jeg ikke helt 100% sikker på…
RR: NCC sier det er inntil 3 meter fra hvit stripe. Så da oppstår det problemer i randsonene, forstår jeg.
JAG: Ja, det burde ikke være slik… Vi er jo opptatt av at det skal fungere best mulig, men alle steder er det vel budsjetter man må forholde seg til.
RR: Men hvor rapporterer vi da, hvis det er Sam Eydesgate og i randsonene.
JAG: Ja, jeg ringer NCC, jeg da. Men man kan ta kontakt med Statens Vegvesen.
RR: – Ja, veit du hvordan?

Gravklev når inn på internett og blar seg gjennom 10 nettsideklikk før kan kommer frem til et skjema som RR ikke klarer å finne like fort som ham. (Og etter at han har lagt på finner vi ikke det han fant, bare noe som gjelder alvorlige og farlige hindringer.)
RR: – Ja, synes ikke det er helt enkelt, og så er det dette med randsoner da. Lett å bli sendt videre til noen andre. Dere bruker ikke fiksgatami.no eller noe dere altså? NCC sa de skulle vurdere det og at de hadde vurdert en facebookside, men var usikre mht blandede erfaringer hos andre…
JAG: – Du skulle nesten ha snakka med planavdelingen om dette. For dette er en del av et større sakskompleks.
Når det gjelder asfalteringa forbi torget er det en prosess vi er inne i. Dett et ett av områdene som det er reklamasjonssak på, og som er akseptert av forsikringsselskapet til kontraktøren etter Sintef-rapporten. Men jeg kan jo ikke love noe om hvor fort det blir ordnet.  
RR: Jaja, da prøver vi vel det å snakke med planavdelinga.
JAG: Det er ikke lett, men alle må ta sitt ansvar. Også private må ta ansvar for sine områder. Det gjelder alt fra randsoner mellom fortau og hager, trær og istapper fra hustak. Vi har laget noen retningslinjer som er lagt på hjemmesiden til Tinn kommune.
Det er jo slik at hvis ikke huseier og eier av eiendommer gjør ting, så kan vi fra Tinn kommune gjøre det på eiers regning. Det er ganske enkelt forklart.

Så søker vi begge – men finner ingenting. 

RR: – Det er ikke så lett å søke på Tinn kommunes hjemmeside. Alt mulig rart kommer jo opp.
JAG: – Ja, jeg finner det ikke. Det skal være lagt ut, men da skal jeg sjekke på det, og ringe deg igjen. Det skal nemlig være gitt beskjed om at det skal være lagt ut.
RR: – Ja, det vil jeg gjerne linke til. Det må dere gjøre! Det kan jo bli ganske morsomt hvis dere gjør noe og sender regning til huseierne! (Radio Rjukan ser spennende saker, dvs. "godt stoff" dukke opp i det fjerne.)
– Ja, nei jeg skal sjekke og ringe deg opp igjen!

Vi ringer Statens Vegvesen, som svarer at vi kan ringe vegtrafikksentralen.
SVV: – Finn fram, til kommunen og den nærmeste vegtrafikksentralen, og ta kontakt med dem. Om det er ras eller biluykker.
RR: – Jaja, det er klart. Men er det uansett om det er noe småtteri, vanlig vedlikehold  eller om det er noe stort og farklig?
SVV: -Eh… jada, det skal det være. Du finner det også på nettsidene. Eller du kan ringe 175.
RR: – Men det er bare hvis det er Europaveier og fylkesveier?
SVV: – Eh, ja, det viktig å ringe rett instans.
RR: – Men hvis man ikke vet helt sikkert?
SVV: – Det bør du finne ut av…

Så finner vi det vi ikke fant på nettet. Det var vel fordi det var tekst og ikke et opplastet dokument, og ordet "retningslinjer" stod ingen steder."

Jaja, da er vi ikke helt fornøyd, men vi gir oss her. Men er du sikker så er det greit?
Saken som begynte klokka 07.45 er nå blitt en sak som ikke har løsning klokka 13.15.
""Men noen og enhver har fått noe å tenke på.
Og enda verre – kanskje det gjelder deg også?

Tinn kommune og NCC har i alle fall iløpet av dagen fikset opp i hullene i avkjøringa, og ikke nok med det. Det er fiksa hull i en rekke andre sidegater også. Slik ser det ut i innkjøringa til Storgata ved gamle Bøen skole, men like ved Sam Eydesgate er det hull og ruklete, og venter på å bli et hull. For det er bare de store hulla som tas, uansett hvem vi snakker om. Små hull og problemer må få lov til å vokse seg store. Det er da man legger merke til at noe blir gjort. Og foreløpig er ingen huller tettet i ​Sam Eydesgate.
For bare noen meter unna ser det slik ut. Og det er da jammen godt at ikke kommunale skattebetalerkroner hadde gått med til tre spader asfalt her! Dette er jo Statens Vegvesen som må fikse. det er jo en helt annen del av skatten vi betaler!
""Men vi er jo lovet at det kommer!

Det som er artig er at alle har tenkt på det når Radio Rjukan ringer. Så det kommer altså ikke som overraskelser.
Vi får ta det som et tegn på at vi har god timing!

Radio Rjukan anbefaler at folk tar tak og inntil videre bruker fiksgatami.no inntil nærmere retningslinjer dukker opp.
Ring for all del ikke til feil, dersom du ikke er forberedt på å vente eller bli satt over.
Så det er enkelt – så lenge du tror du veit hvem som har ansvaret… hvis ikke – lykke til!

""En rekke andre kommunale veier har fått mindre hull i løpet av formiddagen idag! 🙂
Oppe i Såheimsveien er det også tettet huller!
du verden! For en fryd å være bilist idag!

Nå snakker vi!!!
Hvis alle tar ansvar – så skjer det noe!

Men veit du at også DU har et ansvar?
Vi kommer igjen på det teknisk sjef sa. Gravklev sa at alle har ansvar…

Før vi ringer på hos deg, så bør du kanskje kjenne til hva du som beboer, eiendomsinnehaver og driver i Tinn kommune bør forholde deg til?
Det er nemlig ikke så lite.

Vi har leita litt og funnet at det er mange i Tinn som har svin på skogen. Og villsvin vil vi ikke ha i Tinn! Det har ingenting med verdenarven å gjøre. 
Skal vi være enige om at vi alle gjør vårt nå før turistene kommer for alvor? I alle fall så lenge vi holder oss på rett side av randsonene.

Det moderne samfunn med anbud, ansvarliggjørelse, kontrakter, underkontraktører, forsikring og del-entrepriser er sannsynligvis laget for at ting skal skje så billig og sjeldent som mulig, og menigmann ikke skal forstå det. 
Det er jo en fordel at ingen ringer for å klage!? Ja, det var vel ikke klage en gang. det var vel er at vi ville hindre at noen fikk en skikkelig dårlig dag med punkterte dekk eller ødelagt bunnpanne. For det er det bare bileieren som tar ansvaret for. Er man så dum å kjøre i et hull, så har man bare seg selv å takke. Man må jo innse at vi snakker om budsjetter og at det tross alt ikke er vi kundenes om bestemmer. Og grenseproblemer har eksistert så lenge vi har løpt på to bein, og lenge før vi kjørte på fire lavprofildekk

Idet vi avslutter får vi idéen om at det kanskje burde finnes en randsone-instans eller en riksveimegler… Fylkesvegmegler for å unngå at noen blir randsoneofre! Nei, nå må vi få hodet til å slutte å snurre…
Istedet litt facts om ansvar i Tinn kommune, og vi har merkert med rødt det mange på Rjukan sannsynligvis ikke veit om sin egen eiendom:

Veivedlikehold i Tinn
Vi kan lese på "Veivedlikehold" på kommunens nettside:
" Du kan melde fra til kommunen hvis det er forhold ved en kommunal vei som svekker fremkommeligheten eller trafikksikkerheten. Det kan for eksempel være hull i veien, manglende gatelys eller behov for brøyting. Kommunen har ansvaret for drift og vedlikehold av kommunale veier. Fylkeskommunen sørger for fylkesveiene og staten for riksveiene. Kommunen kan stenge en vei hvis vær- og føreforholdene gjør det umulig å holde den åpen. Vedlikeholdet omfatter kjørebane, banketter og dreneringssystem.

Oppgaver kan være:

  • Feiing og renhold
  • Fjerning av søppel
  • Klipping av vegetasjon
  • Rydding i kraftsoner
  • Veioppmerking og skilting
  • Brøyting og strøing om vinteren

Omfanget av disse oppgavene vurderes ut fra behov og kommunens økonomi. Hvis veiens tilstand er slik at det oppstår skader eller ulykker, gjelder de alminnelige erstatningsregler." 
 

Relevante utdrag fra Politivedtektene for Tinn kommune:
§ 2.Eiendomsfester, bruker, leier eller bestyrer av hus eller grunn
Plikter som er lagt på eier av hus eller grunn, hviler også på den som fester, leier, bestyrer eller bruker hus eller grunn.
§ 6.Hindringer
På eller ut over offentlig sted er det forbudt å sette eller henge noe, herunder containere, salgsboder, bilvrak, uregistrerte kjøretøy, stands, reklameskilt og annen løsfotreklame, som kan være til hinder, fare eller ulempe for ferdselen.
Markiser skal være anbrakt så høyt at underkanten er minst 2,50 meter over bakken og slik at de ikke dekker for fri sikt til trafikklys, trafikkskilt eller annet varslingsanlegg. Vinduer, lemmer o.l. i mindre høyde enn 2,50 meter over bakken må ikke stå åpne ut over gate, fortau eller offentlig plass.
§ 8.Avsperring av fortau mv.
Er det påkrevd på grunn av byggearbeid e.l. at en gate, veg eller et annet offentlig sted blir helt eller delvis sperret for et begrenset tidsrom, må det på forhånd innhentes tillatelse fra politiet, som i tilfelle fastsetter nærmere vilkår.
§ 10.Diverse arbeid
Oppføring, nedriving eller reparasjon av bygning, graving eller annet arbeid på eller ut mot offentlig sted som kan medføre fare for ferdselen, skal på forhånd meldes til politiet. Politiet kan bestemme hvordan arbeidsstedet skal holdes avsperret og påby andre sikkerhetstiltak til vern for publikum.
§ 11.Vedlikehold av bygning mv.
Ved vedlikehold av bygninger mv. på eller ut mot offentlig sted plikter ansvarshavende for arbeidet å sette opp avvisere som gjør det tydelig at ferdselen er forbundet med fare eller ulempe.
§ 12.Avvisere
Når snø eller is truer med å falle fra hustak mot offentlig sted, skal eieren straks sette opp avvisere som gjør det tydelig at ferdselen er forbundet med fare eller ulempe og snarest sørge for at taket blir ryddet.
§ 13.Fjerning av sperrer
Avsperringer, avvisere, stiger e.l. fjernes når arbeid som er nevnt i § 9 – § 12 er utført eller den fare eller ulempe som er nevnt i § 12 ikke lenger er til stede.
§ 15.Fortau mv.
Eier av hus eller grunn mot offentlig sted i Rjukan plikter å sørge for renhold av fortau og rennestein i samsvar med lokal sedvane og for rengjøring av lys- og luftegraver i umiddelbar tilknytning til eiendommen.
Renholdet skal utføres slik at det blir til minst mulig ulempe. Overvannssluk må ved renhold ikke tilføres oppsop e.l.
§ 16.Snøfall og takras
Eier av hus eller grunn mot offentlig sted i Rjukan plikter etter snøfall og takras å rydde fortauet utenfor eiendommen for snø og is. Plikt til å fjerne snø etter takras gjelder også utenfor dette området. Plikten omfatter ikke snø og is som kommunen/annen offentlig myndighet har brøytet inn på fortau.
Snø eller is fra gårdsplass, tomt eller hage må ikke flyttes ut på offentlig sted. Snø og is fra fortau og gang- og sykkelveg må ikke flyttes ut i kjørebanen. Hvor snø og is ikke kan legges inn til vegg eller hagegjerde, kan den legges i vegkanten, sjøl om rennestein blokkeres. Når det inntreffer mildvær, må det imidlertid sørges for at vannet får fritt avløp til slukene, så vel fra gata som fra fortauet.
§ 17.Strøplikt
Eier av hus eller grunn mot offentlig sted i Rjukan plikter i samsvar med lokal sedvane å strø fortauet utenfor eiendommen når det er glatt.
§ 18.Vannavløp
Eier av hus eller grunn mot offentlig sted skal sørge for at vannavløp i fortau, rennestein, grøft e.l. holdes åpne.
§ 19.Forbud mot tilgrising
På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:
1.    å kaste glass, flasker, spiker, papir, fruktskall eller annet avfall,
2.    å grise til med maling, tusj, sprayprodukter e.l. på enhver overflate mot offentlig sted, herunder på eller ved bygning, gate, vei, park, anlegg, innretninger og transportmidler,
3.    å henge opp kunngjøringer, plakater, e.l. uten politiets tillatelse.
Dette gjelder ikke oppslag på tavler e.l. som er godkjent av kommunen til slikt bruk, eller oppslag på eiendom som bare vedkommer eiendommen eller næringsvirksomheten til dem som bor der.
Det er forbudt å rive, skade eller skjemme oppslag som er lovlig satt opp.
Oppslag skal fjernes når de er foreldet.
4.    å urinere eller på annen måte gjør fra seg utendørs i tettbygd strøk eller på steder det kan virke sjenerende på andre.
§ 20.Avfall
Den som driver salg fra portrom, kiosk e.l., eller driver annen lignende næringsvirksomhet på eller ut mot offentlig sted, skal sørge for at området ikke skjemmes eller tilsmusses av virksomheten, og plikter å sørge for at det blir satt opp et tilstrekkelig antall kurver for papir og avfall, og at det blir ryddet etter stengetid.
Den som arrangerer tilstelning på offentlig sted, skal sørge for at papir og annet avfall blir fjernet etter arrangementet.
§ 28.Ikrafttreden
Denne vedtekt trer i kraft 1 måned etter at den er stadfestet av Politidirektoratet.
Fra samme tid oppheves forskrift 22. juni 1998 nr. 646 om politivedtekt, Tinn kommune, Telemark.

Linker:
Tinn kommunes nettside om veivedlikehold
Fiksgatami.no
Link til Politivedtektene for Tinn kommune
Link til Statens vegvesen

Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia