fbpx

Elektriske tog gjennom verdensarven

Radio Rjukan28. januar 20205min
notodden_0e1c
Notodden

Det er fem år siden det gikk tog helt til Notodden sentrum. Fra jernbanestasjonen til kollektivterminalen går et sidespor uten kontaktledning som ikke har vært i bruk siden det ble slutt på dieseltog her. Til høsten skal nytt elektrisk anlegg være på plass, og togene kan kjøre helt frem til endestoppet ved bussterminalen. Målet er å styrke jernbanens rolle i Telemark ved at det blir enklere å togpendle fra Notodden til Skien/Porsgrunn og Kongsberg, og forhåpentligvis også til og fra Rjukan. Bussene fra Rjukan stopper i dag ved siden av togsporet på Notodden terminal, men toget går ikke derfra. 

Sporet som skal elektrifiseres går langs Hydroparken, et fredet område som inngår i Rjukan–Notodden industriarv med UNESCO-status. Prosjektet må derfor forholde seg til føringer for kulturminnevern. – Vi skal senke sporet inntil 1,2 meter slik at det kommer nær det historiske nivået fra 100 år tilbake. Deretter skal vi sette opp master og kontaktledning, rive den gamle plattformen og bygge en ny som kan ta imot 110 meter lange persontog, forteller prosjektleder Rune Jensen.

Sporet passerer gamle Notodden stasjon, som er fredet og huser en kafé i dag. For at den nye kontaktledningen skal få sikker avstand til bygget, er planen å dreie sporet i en kurve inn mot bilveien E134. Dette krever solid fundamentering og nye murer, samt endringer på vann, avløp og strømkabler. Jensen har tett kontakt med både kommunen, fylkeskommunen, Statens vegvesen og Hydroparken. Fredag 24. januar var aktørene samlet til et informasjonsmøte om hvordan arbeidet skal gjennomføres.

Politikerne i kommunen har lenge ivret for å få elektrifisert sporet inn til sentrum. – Notodden er et knutepunkt med europavei, buss, tog og flyplass. Vi har mange pendlere, og jeg er sikker på at toget vil bli mye mer brukt når det går helt til sentrum. Drømmen er å få togavgang hver time. Vi gleder oss veldig til dette står ferdig, sier ordfører Gry Fuglestveit (A).

Vestfold og Telemark fylkeskommune har støttet prosjektet økonomisk. – Vi har vært opptatt av dette prosjektet i svært mange år. Regulariteten på strekningen har vært dårlig med ofte innstillinger og avvik, og dermed ofte bruk av maxitaxi på en dårlig og svingete vei. Elektrifiseringen er viktig både for å oppnå god regularitet og få toget tilbake til kollektivterminalen på Notodden. Jernbanen er en viktig forbindelse mellom Grenland og midtre deler av Telemark, og kollektivterminalen er et viktig knutepunkt for ekspressbussene øst-vest, sier Arve Høiberg (A) som leder hovedutvalg for samferdsel i fylkeskommunen.

Det gamle sporet ble fjernet i november 2019. Prosjektlederen tar sikte på byggestart i april. – Siden det ikke går togtrafikk på sporet, kan vi arbeide på dagtid, men må trolig også ta noen netter og helger til hjelp for å komme i mål. Bilveien må midlertidig innsnevres i anleggsperioden, og her har vi dialog med Statens vegvesen om hvordan det best kan løses, sier han. Prosjektet skal stå ferdig høsten 2020 og har et totalbudsjett på rundt 70 millioner kroner. Det er togselskapet (Vy) som avgjør når togene skal begynne å kjøre inn til sentrum.

Kilde: Bane NOR

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia