Dette er Rjukan 5.0

Radio Rjukan10. juni 20257min
rjukan 50

– Vi har fått opp en styringsgruppe som er veldig bra. Det var veldig bredt sammensatt av spennende mennesker med brede og varierte interesser og stort pågangsmot, sier Anita Røed, prosjektleder i Rjukan 5.0.

Etter mange sentrumsprosjekter på Rjukan gjennom årene er det nå et prosjekt som kommer fra kommuneadministrasjonen selv ved kommunedirektøren, som selv har tatt plass i styringsgruppa som leder.

Røed er klar over at det har vært mange prosjekter, og hun har fått overlevert rapportene som har vært laget opp gjennom årene, og har tatt med seg mange gode tanker videre. Men nå er ambisjonen om at det skal skje noe konkret – både på kort og lang sikt.

– Styringsgruppen er bred, fleksibel og lokalt forankret, og bevisst sammensatt for å speile hele Tinn: by og bygd, kvinner og menn, unge og erfarne. Den er rullerende, slik at flere kan få bidra underveis, og slik at vi ikke sliter ut de samme. Dette gir rom for involvering og eierskap, og gjør det mulig å hente inn riktig kompetanse og flere i målgruppa etter hvert som nye arbeidsoppgaver oppstår, sier Røed som ber folk ta kontakt med henne på mobil eller epost.

– Folk som er i målgruppa 20-45 år ønsker jeg gjerne kontakt med for å høre hva de har på hjerte. Det er svært interessant å få innspill fra den gruppa, sier Røed.

Styringsgruppas medlemmer

Styringsgruppen består i dag av:

  • Terje Kili, kommunedirektør og leder av styringsgruppen
  • Rune Hellingsrud, daglig leder, Rjukan Næringsutvikling
  • Snorre Mossing, Tinn Energi og Campus Rjukan
  • Tom Mårtensson, BBL Rjukan
  • Siw Langeland, leder i den nye Handelsstandsforeningen
  • Randi Mossing, kulturrepresentant
  • Wiil Marumsrud, ung bygderepresentant
  • Thea Waskaas, Ungdomsrepresentant (17 år)
  • Joakim Holm, representant fra Gausta
  • Andres Sætre, leder Tinn Idrettsråd, representant fra idretten

Ordføreren deltar som observatør.

Tiltaksteamene

Tiltaksteamene som ligger under styringsgruppa er små grupper med stor handlekraft, ifølge Røed. Tiltakene er fordelt på ni team, med maks tre personer i hver. Målet er å få ting gjort – i tett samarbeid med folk som kjenner byen og kommunen.

Her er tiltaksteamene – i prioritert rekkefølge etter forventet effekt:

Forskjønning av sentrum – Formål: Gjøre sentrum enda mer tiltalende og hyggelig å være i.

Oppgaver:

  • Kartlegg steder som oppleves grå/kjedelige
  • Foreslå enkle, synlige tiltak: blomsterkasser, gatekunst, oppfrisking av benker, lyslenker i samarbeid med Rjukan Vel og andre
  • Se på muligheter for elevprosjekter og medvirkning
  • Prioriter tiltak som kan gjennomføres før sommeren

Skilting med oversikt over butikker i sentrum – Formål: Gjøre sentrum lettere å orientere seg i, og synliggjøre det som finnes

Oppgaver:

  • Kartlegge hvor det bør stå skilt/portal
  • Samle inn oversikt over eksisterende butikker og tilbud
  • Lage forslag til utforming, innhold og plassering
  • Vurdere kostnad og ansvar for vedlikehold

Optimalisere “Hva skjer”-kalenderen – Formål: Gjøre det enklere å få oversikt over alle aktiviteter i by, bygd og fjell

Oppgaver:

  • Bedre samordning med eksisterende kalendere?
  • Promotering gjennom Snap/Instagram/Facebook
  • Teste med målgruppen Rjukan 5.0

Et levende torg – Formål: Gjøre torget til byens naturlige møteplass og hjerte

Oppgaver: – Kartlegge hvordan torget brukes i dag

  • Komme med forslag til stoler/bord, lekeelementer, gatekunst, småscener etc.
  • Sette opp forslag til en pilot: “Levende torg 2025”

Flere arrangementer – Formål: Skape liv og fellesskap i sentrum

Oppgaver:

  • Kartlegge hvilke arrangementer målgruppen savner
  • Idéutvikle nye konsepter som kan testes allerede i 2025
  • Foreslå samarbeid med eksisterende festivaler og hyttefolk
  • Se på finansieringsmuligheter

Flere kafé-/restauranttilbud som møter målgruppens behov – Formål: Øke trivsel og aktivitet i sentrum ved å supplere serveringstilbudet

Oppgaver:

  • Undersøke hva målgruppen savner
  • Dialog med nåværende kafeer/restauranter
  • Komme med forslag til støtte for nye konsepter eller pop-ups

Nye handelskonsepter (pop-ups, lokalmat, samlokalisering) – Formål: Skape variasjon og puls i sentrum gjennom temporære og fleksible løsninger

Oppgaver:

  • Kartlegge tomme lokaler, egnede steder og gårdeiere
  • Komme med forslag til pop-up-konsepter (eks: lokalmat, brukt, kunst, barnebutikk)
  • Vurdere teknisk og økonomisk gjennomførbarhet
  • Foreslå én pilot for testing

Kjedebutikker i sentrum – Formål: Øke handelsmangfoldet og tiltrekke kjente kjeder til sentrum

Oppgaver:

  • Kartlegge egnede lokaler, tilgjengelig areal og gårdeiere
  • Innhente info om krav fra kjeder og vurdere muligheter
  • Samarbeide med Rjukan By, Handelsstanden m.fl.
  • Undersøke hvilke kjeder målgruppen ønsker event

Vurdere tidsbegrenset gågate i Storgata – Formål: Skape tryggere og mer attraktiv byopplevelse

Oppgaver:

  • Innhente synspunkter fra butikkdriverne og kundene deres
  • Alternative parkeringsmuligheter
  • Vurdere modell for delvis eller tidsbegrenset gågate
  • Komme med forslag til pilot – f.eks. helg eller sommermåned
Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia