Arbeiderpartiets stortingsrepresentant for Telemark og 1. nestleder i Energi- og miljøkomitéen på Stortinget var på bedriftsrunde på Rjukan onsdag, sammen med den lokale ledelsen av Arbeiderpartiet.
De besøkte Praxair og Bilfinger Industrial Services i Rjukan Næringspark, og Aasland (52) som selv har bakgrunn som energimontør og tillitsvalgt i fagbevegelsen hadde stor interesse av besøket.
– Det er alltid spennende og hyggelig å komme til Rjukan, og det var en svært nyttig runde idag, sier Aasland til Radio Rjukan.
Han besøkte to av de store industribedriftene og fikk med seg at de ønsker tettere samarbeid, noe lokallagsleder Odd Martin Landstad tar med seg videre.
– Hos Praxair fikk vi klar beskjed om at det er en styrke for bedriften med én eier, sier Aasland, og henviser til at Yara og Praxair skilte lag som konsern for kort tid siden. Nå er det gass som er Praxairs fokusområde på Rjukan.
– Der har man en optimistisk tro, og er klare på at man har en god framtid foran seg, sier Aasland.
– Hos Bilfinger fikk jeg et klart inntrykk av at allsidigheten som utføres fra Rjukan, og særlig innenfor kraftsektoren, er svært verdifull kompetanse, men at man møter stadige omstillinger og utfordringer i forhold til den teknologiske utviklingen, og at de hele tida jobber for å holde seg på høyde med den.
De har behov for å utdanne gode fagarbeidere og være en motor i det systemet, sier Aasland.
– I den forbindelse uttrykte de at de ønsker å ha en bedre og sterkere arena hvor de store næringsaktørene kan snakke sammen, f.eks. om rekrutteringen fra videregående skole, og at det leveres kvalitet på lærlinger, og at de har nok og gode lærlingeplasser å tilby.
Det vil styrke bedriftene og er med på å skape gode fagarbeidere, sier Aasland.
– Det er også andre bedrifter, som vi ikke har besøkt i dag, som her er viktige, og ha et godt samarbeid med, og at gode samarbeidsarenaer i framtida vil være vesentlig, mener Aasland, som vil være med på å stimulere dette.
– Bedre samarbeid nøkkelen til industriens suksess i framtida, er han og bedriftene enige om.
– Bilfinger tilpasser seg markedet hele tida.
De skal levere tjenester til andre bedrifter som krever mye både på pris og kvalitet, og de må ha kompetanseutvikling og være konkurransedyktig også på automatisering og digitalisering. Det er viktig at de som servicebedrift klarer å følge med på den utviklingen hele tida.
De har derfor behov for å samarbeide i større fora, innenfor næringsparken her, og et samarbeid med andre bedrifter kan legge større grunnlag for det som kanskje ikke alle kan gjøre alene, fortsetter Aasland.
– Vi fikk beskjed om at de ønsker et mye tettere samarbeid, og at det må lages gode kontaktarenaer, og den saken skal vi ta videre mot Tinn kommune og Rjukan Næringsutvikling, og se på hvordan de og andre kan være bedre fasilitatorer for å posisjonere seg enda bedre for framtida, mener Aasland.
Besøket på Praxair sa også endel om at Telemark er selve "Hydrogenfylket" i Norge.
– Det er her vi har vokst opp med hydrogen, så det er klart at Telemark er i front på hydrogen, sier Aasland.
– Vi har vært tydelige på at vi ønsker satsing på hydrogen og lage nødvendig infrastruktur på dette området, men det er noen avveininger må gjøres, sier Aasland, som selv har hatt ansvar for Energi- og miljøpolitikken i Arbeiderpartiet, og vært sentral i flere år på dette området på Stortinget.
– Det er spennende, men det er vanskelig å spå om framtida. På personbilmarkedet er nok el-bil fornuftig da det er snakk om 1 til 1-bruk. Det er foreløpig mer energitap for hydrogen, men kan være bra for nyttekjøretøy og i maritim sektor. Vi har jo en målsetning om at alle privatbiler fra 2025 skal være nullutslippsbiler, og da jeg tror mye på el-bil framover. Men jeg er legmann på det området, men håper selvsagt at hydrogen kan ha en mye sterkere utvikling for framtida, sier Aasland.
Han oppsummerer dagen med bedriftsbesøk på Rjukan som lærerik.
– Jeg treffer mye kunnskapstunge og engasjerte mennesker, og det gir glede og inspirasjon i jobben, og det skaper et utgangspunkt som er med å forme politikken i vårt partiprogram, som skal legges fram nå på våren. Arbeiderpartiet har jo en stor industrifokus, påpeker stortingsrepresentanten.
– Du blir kunnskapsrik etterhvert som du beveger deg i dette miljøet? Hvordan bruker du kunnskapen?
– Ja, jeg lærer mye, og har hatt mange spennende oppgaver fra partiet på disse områdene. Jeg har jo ledet Industriutvalget og satt sammen en industrisatsing som er igjennom om partiprogrammet nå, som skal opp på landsmøtet. For mye av rammebetingelsene vi former daglig, er det viktig å ha den kunnskapen og ha kontaktnettet ut til bedriftene, fremholder Aasland.
For ikke så lenge siden tok en av de store industribedriftene kontakt om endringer i rammebetingelsene for energi.
I prisbildet er det endel CO2-avgifter som det kompenseres for idag, og som er under press som følge av miljøavgifter.
Regjeringen har vært tafatt, og vi står i fare for at ordningen kan bli vesentlig redusert for årene 2020-30, noe som betyr en forverring av betingelsene og vilkårene for norske kraftkrevende bedrifter.
Vi håper at Tyskland redder oss her nå, for det regjeringen ikke har gjort noe med. Det er viktig å være våken, og for oss er disse signalene viktig så tidlig som mulig for at vi skal være med å legge til rette fort en politikk norsk industri er avhengig av for å kunne lykkes, avslutter Aasland, og understreker at han bare er en telefon unna.