I forbindelse med industrietableringen på Rjukan hadde Norsk Hydro behov for et godt transportsystem.
– Hvilke utfordringer innebar det at deler av transportåren gikk med ferger over Tinnsjøen?
Det er spørsmålet som Guro Nordby tar for seg i et foredrag på Mæl og Tinnsjøfergene tirsdag 8. mars på kvelden.
– Velkommen til Mæl stasjon og Tinnsjøfergene 8. mars. Vi tilbyr omvisning, foredrag og enkel servering denne kvelden, sier Hilde Widvey i Norsk industriarbeidermuseum.
– Hør Guro Nordby, Phd. og førstekonservator ved Norsk Industriarbeidermuseum, fortelle hvordan arbeidet med banen ble planlagt, om arbeidsulykker, konflikter underveis og feilslåtte varetransporter.
– Guro Nordby disputerte med avhandlingen «Rjukanbanen – betydning, materialitet og tilstedeværelse» i 2020, og har funnet fram mye som mange ikke har visst om denne viktige transportåren i verdensarven, sier Widvey.
– Møt opp på Mæl stasjon, der man betaler billetten. Det er ikke påmelding på forhånd lenger. I forbindelse med foredraget blir det også omvisning, sier Widvey.
Arrangementsfakta:
Foredrag ved Guro Nordby
– Hvilke utfordringer innebar det at deler av transportåren gikk med ferger over Tinnsjøen?
Mæl stasjon, Kl. 19.00 Tirsdag 8. mars
Billetter kjøpes på stedet. Ingen påmelding