Fra og med desember skjer det endringer i eFaktura. Det er «Automatisk eFaktura» som innføres og alle leverandører som velger å benytte Automatisk eFaktura vil sende deg eFaktura.
Men nå slipper du å forhånds godkjenne hver enkelt utsteder. Norske banker sender nå ut info om dette, og har du allerede aktivert Alltid eFaktura i nettbanken vet du hvordan det fungerer, og du trenger heller ikke gjøre noe.
Systemet eFaktura har vi hatt noen år, og det betyr at regninga sendes elektronisk rett i nettbanken i stedet for på mail og i posten. Tidligere har du måttet samtykke til hver enkelt leverandør om du ville ha eFaktura, istedet for å få det inn andre steder.
De nye reglene rundt eFaktura stiller krav til at du må samtykke til automatisk eFaktura en gang for alle for å kunne fortsette å få regninger rett i nett- og mobilbanken. Hvis du ikke har gjort det, vil du begynne å få fakturaer i post og på mail igjen.
Sjekk derfor i nett- eller mobilbanken at du har aktivert automatisk eFaktura. Noen banker kaller Automatisk eFaktura i stedet «Ja-takk-til-alle» eller «Alltid eFaktura», men dette er altså den samme tjenesten. Tjenesten er altså nasjonal og bankuavhengig.
I tillegg til å komme i nettbanken din, får du også eFakturaene inn på VIPPS-appen knyttet til din konto.
Du får litt tid på deg for det er fra 15. mai 2022 at dette endres som en generell aksept for eFaktura. Hvis du da ikke har akseptert det, vil du få alle fakturaer som ellers ville kommet som eFaktura som papirpost.
Hver enkelt bank setter nå opp en slags ABC i hvordan du gjør dette i din nettbank.
Men punktene under kan det likevel være greit å vite om, ifølge S-Banken:
Fra 1. desember kan du ikke lenger inngå eFaktura-avtaler med enkeltbedrifter. Når du har Alltid eFaktura aktivert, vil bedrifter alltid sende regninger som eFaktura – det gjelder også den første regningen du mottar fra en ny bedrift.
Nå vil eFaktura bare bli sendt til personen som er registrert som mottaker av regningen. Ønsker du å endre hvem som skal motta en eFaktura, må du ta kontakt med bedriften som sender regningen. Det kan du gjøre allerede nå.
Etter 1. desember blir det mulig for deg å reservere deg mot at enkeltbedrifter kan sende deg eFaktura.
Fra og med 15. mai 2022 endres eFaktura slik at du enten gir en generell aksept for å motta eFaktura – eller så får du alle regningene dine som papirfaktura.
Husk at eFaktura er bankuavhengig. Det betyr at endringer du gjør i en bank, vil gjelde for alle bankene du er kunde hos.