En ny undersøkelse viser at det ikke finnes eksempler på at noen er smittet av covid-19 på kino, og samtidig har norsk film i oktober hatt en markedsandel på over 60%.
Filmene Børning 3 og Knutsen og Ludvigsen 2 går fortsatt på Rjukan kino etter mange forstillinger, og de to filmene dominerer helt i kinomarkedet i Norge og naturligvis også på Rjukan i oktober. Det fører til gode besøkstall til tross for koronaviruset covid-19 noe som er sårt tiltrengt i et kinoår som har hatt en nedgang på mellom 50 og 60% på landsbasis på grunn av pandemien.
Men nå fører altså norsk film til at man ser gode tall. Knerten og sjøormen har blitt sett av 130 000 siden kinopremieren 3. juli, og Dianas bryllup og dokumentaren Kunstneren og tyven har gått bra på kino i september. Knutsen og Ludvigsen 2 – Det store dyret passerte onsdag 180.000 og «Børning 3» (som hadde premiere 14. oktober) har allerede nådd 150.000, og går fortsatt for fullt. Selvfølgelig ikke «fulle kinosaler» i disse tider, men i korona-halvfulle. Hittil i oktober har norsk film en markedsandel på 60%, noe som gleder norsk filmbransje, selv om de store Hollywood-filmene glimrer med sitt utsettelses-fravær.
En ny undersøkelse, foretatt av Celluloid Junkie, bekrefter at det ikke har funnet sted ett eneste tilfelle av smitte av covid-19 på kino på verdensbasis. Dette er oppsiktsvekkende og viser at publikum har stor tillit til kinoenes smittevernstiltak. Det er ikke publikum som mangler, men ferske og attraktive filmer, skriver Film & Kino på sin nettside.
Kostnadene for menneskeliv, helse og den globale økonomien med covid-19 har vært enorme, men filmnettstedet Celluloid Junkie har sett på effekten pandemien har hatt på kinovisningene på verdensbasis. De har jaktet på og sporet opp alle nyheter forbundet med pandemien siden de første kinoene stengte i Kina i februar. De har tatt for seg alle kontinenter, alle territorier og språkgrupper, og kan med sikkerhet fastslå at absolutt ingen smitteutbrudd kan spores til kino eller kinosaler.
Kinoer har vært tvunget til å stenge på grunn av pålegg fra myndighetene eller simpelthen fordi det har manglet store publikumsfilmer fra Hollywood. Noen kinoer har aldri stengt helt. Grunnen til restriksjoner mot folkeansamlinger skyldes i stor grad at smitte har spredt seg fra barer og restauranter til kirker og bryllup. Dette er også bakgrunnen for at kinoer har vært stengt og ikke blitt tillatt å gjenåpne.
Begrunnelsen for å stenge eller holde åpent innendørsaktiviteter er mer politisk enn vitenskapelig begrunnet, og varierer i stor grad fra land til land. CJ undersøkelse er basert på en nøye gjennomgang av alle artikler som har vært publisert, så vel som gjennomgang av online presentasjoner og fora. 95% av verdens kinoer ble stengt under den første bølgen av pandemien. Flere land i Asia holdt kinoene åpne til en viss grad, men bare ett land i Europa: Sverige, som har blitt kjent for en annen tilnærming til behandlingen av viruset. Alle land har hatt ulike former for smittevern og smittesporing, men selv land med relativt høyt kinobesøk i perioden februar til september (som Sør-Korea) har bare hatt et svært lite antall innom som siden har vist seg å være smittet. På grunn av smittevernet har disse ikke brakt smitte videre. Smitevernet er nøkkelen, og det viser også tallene fra Europa, som har hatt kinoenen åpne i sommer.
En tysk undersøkelse fra Hermann-Rietschel-Instituts der Technischen Universität i Berlin påvist at det er farligere å gå på jobb enn å gå på kino, skriver Film & Kino.
– Det hersker naturlig nok stor usikkerhet rundt hvilken effekt pandemien vil ha på folks kinovaner på lang sikt. Vi registrerer uroen i det amerikanske kinomarkedet, sier Guttorm Petterson, direktør i Film & Kino. De store Hollywood-filmene er fremdeles viktig for oss og for publikum. Men vi ser også at det åpner seg en mulighet for norsk film når de store amerikanske titlene lar vente på seg. Nå åpner kinoene i New York og Los Angeles igjen, og dette er viktig og har stor signaleffekt og kan gjøre at det åpner seg muligheter for å lansere amerikanske filmer på kino igjen. I mellomtiden strømmer publikum til norske filmer.
Rjukan kino fortsetter å sette opp Børning 3 og Knutsen og Ludvigsen i ukene som kommer, og snart nærmer det seg flere nye norske filmer med store forventninger som allerede har hatt trailere gående på kino en god stund, blant annet Dragevokterens jul og julekomedien Gledelig Jul med manus av Erlend loe kommer allerede om få dager.
Den største forbrytelsen, om norske jøder under krigen kommer i desemer, men før det har barna mye å glede seg til; Jul på Kutoppen og Brillebjørn feirer jul, mens andre venter på kinodokumentaren Aksel, om Aksel Lund Svindal.
Ved utgangen av september har Verdensteateret Rjukan kino en nedgang i besøket på 56,5 prosent, og en nedgang på 56,3 prosent i omsetning, viser tall fra Film og Kino. Tallene er imidlertid ikke oppsiktsvekkende på landsbasis, der en nedgang på 60 prosent ikke er uvanlig. Slik sett er nedgangen på Rjukan Kino mindre enn den er i de fleste storbyene. Men både Notodden og Bø kan vise til bedre tall. Kragerø biograf har den største omsetningsnedgangen av telemarksbyene med 64 prosent, Skien har 61 prosent nedgang, Porsgrunn 55 prosent, Bø 51 prosent og Notodden 49 prosent. Sistnevnte har forøvrig en nedgang i besøker på «bare» 43 prosent. Storbykinoene har en nedgang på 58-62 prosent viser den samme statistikken, som altså er levert av kinobransjens egen medlemsorganisasjon Film og Kino.