fbpx

Kritikerroste Ford v Ferrari får ny visning 17. desember

Radio Rjukan29. november 20194min
ford_vs_ferrari_ft-1155x770_1963

Filmen Ford v Ferrari gikk helt til topp på kino i USA sist helg, og fredag har den norsk premiere.
Filmen gikk til topps på kinoene i USA sist helg, og premierepublikum elsket det de så. Cinemacards-core på A+, som er beste karakteren, har ført til en karakter på fantastiske 8,3 på imdb, som tilsier at det er filmhistorIens 150. beste film. Det sier sitt. her mener kritikerne at alt stemmer i drama og spenning.

Ford v Ferrari er den sanne historien fra 1966 der Ford bestemte seg for å ta opp kampen med Ferrari i å kjempe om seieren i 24-timersløpet på Le Mans. Ved hjelp av legenden Carrol Shelby lagde de på noen uker en bil som siden har vært en udødelig klassiker Ford GT40. filmen er i regi av James Mangold, regissøren av Walk the Line og Logan. Oscar-vinnerne Matt Damon og Christian Bale spiller henholdsvis bildesigner Carrol Shelby og den fryktløse britiske sjåføren Ken Miles. Sammen bygde de en revolusjonær racerbil for Ford Motor Company for å vise at Ford ikke bare var familiebiler.

Men hva er så historien bak? Jo i 1963 ville Henry Ford II, "the Deuce" at bilprodusenten skulle øke sitt renommé. Ford skulle "go racing", og hadde nylig introdusert en sportlSig bil for massene, Ford Mustang. Problemet var bare at de ikke hadde sportsbiler. Det enkleste vill være å kjøpe Ferrari-fabrikken, men Ferrari trakk seg fra handelen, noe the Deuce ble provosert av. Derfor ville han hevne seg med at Fod startet et eget racing team, og med mål om å slå de da uslåelige Ferrari i det prestisjefylte 24-timers billøpet Le Mans i Frankrike. Dermed ble det et klæsj mellom egoene Enzo Ferrari og Henry Ford II, og Ford beslutter på uker å bygge bilen som fikk navnet Ford GT40.

Og på 60-tallet var ikke biler kjent for å være like driftssikre som idag. Hard kjøring førte til at pakninger og girkasser røyk, i tillegg måtte en bil være passe aerodynamisk og lett for å få opp farten og være god nok til å holde seg på veien. Og de første forsøkene gikk ikke bra. Bremser var et konstant problem. Og det viste seg at bremsene ville bli avgjørende. Men Carrol Shelby får med seg den aldrende sjåfør som veit hva som må til i Ken Miles. Sammen fikk de til det umulige i å konstruere en banerakett av en bil på få uker. Bilen er i seg selv en karakter her, og har siden vært en svært ettertraktet klassiker, som man fortsatt snakker varmt om 53 år etter.

Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia