Russ 2019 er synonymt med de som var millenniumsbarna i 2000. De som overraskende nok overlevde millenniumsskiftet uten å ta skade av det – i alle fall ikke på annen måte enn å være så preget av at man gjør sin egen russerevy til en harselas med tidsånden genrelt.
De føler seg nok såpass spesielle som de første som er født i et årstall som begynner på 2000. Så kan vi andre i det minste le av det, spesielt vi som er født i rett årtusen.
Gjennom 1 time og 45 minutter får vi pop-kulturelle fenomener høydepunkter med fokus på musikktrender, Olsenbanden, Marvin Fleksnes & Modern, Grand Prix og disco. Men parterapi, mobil og blogging er også en del av det.
Det starter med 1 minutt krig, resten er fryd. Så går vi over på en parodi på Grevinnen og hovmesteren, som får deg umiddelbart til å tenke; "oi, den sketsjen er laaaang!", men det glemmer vi for tnår viu skjlnner den har en herlig lokal vri i form av gjester tatt på kornet. Her sitter nemlig høyste levende, som ikke har møtt popp til middag, Verdensarvkoordinator Øystein Haugan, Vivian Mathisen, Tor Nicolaysen og ordføreren selv. Alle gestaltet av Knut Bpoksasp Berge som nailer dialekter og personenes floskler som om han var dem.
Øystein Haugan var selv på premiueren, og hadde stor gelde av å se seg selv, som den kjente revy artst han selv er.
Det er uvanlig nok en revy helt uten den intern skolehumoren vi er blitt avnt til å tåle og som ofte preger en russerevy. Det nærmeste vi kommer er en ganske perfekt versjon av The Kids med Forelska i Lærer'n når vi kommer så alngt. Russen tar utgangspunkt i årtiene, og lar en TV-vert kleddd i tidsriktig mote sy pausene sammen med et ironisk blikk. Behørig preget presentasjnene av viktige populær-artister som navnedroppes for tiåret, samtidig som motebildet får sitt.
Volumet gis til trendene, ikke minst på de hårrreisende på trimfronten. Låtvalg viser at 2000-russen er en energisk gjeng. Ikke så rart at det både forekommer hop, sprett og dans i en revy med mange av de eldste og sentrale Tinndølan tilstede.
For scenegleden er påfallende gjennom hele revyen, og kanskje i større grad enn vi har sett før på de site års russerevyer. Om ikke alle poengene sitt for hele publikum, så smitter scenegleden raskt over på tilskuerne.
otalt uventet høydepunkt i en genial og hysterisk morsom versjon av en ellers skrekkelig Melodi Grand Prix junior-låt, Respekt med Stiffi, gestaltet av Galina Tverberg. Pass opp, dere som har billett på første rad! Latterkrampe er nesten uunngåelig. "Gi meg det jeg vil ha" er nok det som sitter i hodet på tilskuerne når de vandrer hjem fra revy, for det blir en dakapo på slutten.
Utrolig hvordan en ikke-fengende raplåt kan bli så fengende i rett innpakning!
Dn lilla gjennomgangsfigur Sulten fra reklameverden er også en vinner blant publikum, tat på kornet. Det samme er Rjukanversjonen av New York, New York.
Det er ellers lagt mye flid i kostymer, der skap hjemme hos russen tydeligvis har vært raidet for attraktivt gym-utstyr, og revyen er preget av dans og trim, fint dandert med sketsjer som gjør at balansen i revyen er fin. Outrageous ABBA-kostymer er visst levert fra Oslo, med et nødskrik tidsnok.
Man klarer seg uten band, da periodemusikken tydelig er et viktig poeng, selv om det glepper et par ganger, noe publikum fort avslører.
Anmeldelsen er basert på premieren, og selv om ikke alle overganger satt 100% og noen mikrofoner satt for nær munnen på premieren, og blåste uventete storm og orkan, var det ikke nok til å ødelegge opplevelsen.
Norsk russekringkasting er en forestilling vel verdt å besøke, men når du leser dette er sikkert alle billettene blåst.
Nå har det vært flere russerevyer på rad, og tradisjonen ser ut til å være etablert tilbake, til glede for publikum, men ikke minst for russen selv.
Her er det mange flotte scenepersonligheter so vi ikke har merket stort til de sinste årene, men som vi heleer har trodd skydde en scene. RjukanRussen 2019 skyr ikke scenen, og dermed blir det nok også en heidundrande russ.
Se bildeinntrykk i galleriet nedenfor!