På Rjukan igår bikket bensinprisen 16.70 og Diesel var så nær det er mulig 16 kroner, med 15.99.
Circle K har tidligere oppgitt at rekorden i veiledende priser på 95 blyfri er 16,65 kroner per liter. Dagens pris etter økningen er dermed så vidt forbi den gamle rekorden.
– Det er «all-time high», sier Circle Ks pressetalsmann Knut Hansen til E24.
– De veiledende prisene har aldri vært så høye som nå. Men prisen ved pumpene varierer jo med konkurransen, sier han. Prishoppet på 19 øre på bensin kommer bare fire dager etter forrige prishopp. Fredag skrev E24 at Circle K økte veiledende pris på 95 blyfri med åtte øre literen til 16,48 kroner literen.
Forklaringen ligger hos raffineriene der norske bensinstasjoner kjøper inn drivstoffet sitt. Der har prisene økt betydelig.
Dette er de nye veiledende prisene hos Circle K, gjeldende fra tirsdag morgen:
95 Blyfri 16,67 kroner, opp 19 øre fra forrige uke
Diesel 15,74 kroner, opp 18 øre fra forrige uke
Konkurrenten Yx, som består av 216 forhandlereide stasjoner i Norge, har fra tirsdag en veiledende pris på 16,69 kroner per liter for 95 blyfri, ifølge egne nettsider.
De 400 norske Shell-stasjonene, som drives av finske St1, oppgir en listepris som bare gjelder for kort- og bedriftskunder. Fra onsdag ligger denne på 16,94 kroner literen for FuelSave 95 blyfri, en oppgang fra 16,78 kroner literen uken før.
Pumpeprisen, eller utsalgsprisen, kan variere fra stasjon til stasjon, da de kan ha noe ulike kostnader forbundet med eksempelvis transport. Pumpeprisen er også styrt av konkurransen i markedet og justert til lokale markedsforhold.
Ifølge bensinaktørene utgjør skatter og avgifter rundt 60 prosent av drivstoffprisene. Innkjøpspriser utgjør 30 prosent, mens aktørene sitter igjen med rundt 10 prosent av prisen selv, til å dekke utgifter ved transport, drift av stasjonene og en viss profitt.
Den 17. mai steg nordsjøoljen Brent til over 80 dollar fatet for første gang siden sent i 2014, før den falt noe. Tirsdag er oljeprisen tilbake over 80 dollar fatet.
– Det er klart at når oljeprisen har gått opp så mye som den har gjort, så må jo også drivstoffprisene gå opp, sier Nordea Markets-analytiker Thina Saltvedt til E24.
Hun påpeker at raffinerier kjøper råolje og raffinerer den til bensin og diesel, og de må ta høyere betaling når innsatsfaktorene blir dyrere.
Forrige gang oljeprisen lå på 80 dollar fatet var en dollar verdt 6,70 kroner. Nå er dollaren verdt 8,02 kroner. Siden innkjøp av olje og bensinprodukter prises i dollar, blir bensinen dyrere nå.