Det er en unntaksvinter – for ikke alle steder virker det som om vinteren er over ennå.
Mens de fleste i Sør-Norge for lengst har skiftet piggdekkene ut med sommerdekk, har nordlendingene med god samvittighet kunne fortsette å kjøre med piggdekk, inntil nå. Men egentlig går fristen der ut 1. mai.
De som skal kjøre i Gaustablikkområdet må være obs på at det er meldt snøvær – og ganske mye – natt til tirsdag 1. mai.
– Det kan fremdeles være fare for kuldegrader og frost om natta enkelte steder, ikke minst i høyden. Det er uansett bilføreren sitt ansvar å sko seg etter forholdene, og vi vet jo at man kan oppleve vinterlige forhold selv i mai måned
i noen områder av landet, ikke minst i nord sier Jeanett Tennefoss, bilskadedirektør i Tryg Forsikring.
Nord-Norge har frist til 1. mai med å ta av piggdekk, og meteorologene melder mer vårluft i nord denne uken. Folk i hele landet kan likevel kjøre med piggdekk der det kan være nødvendig. Kravet om tilstrekkelig veigrep veier tyngre enn fristene for når piggdekk kan brukes.
Skulle du derimot kjøre med piggdekk utenom vintersesongen og uten at føret krever det, risikerer du 500 kroner i gebyr. Du vil heller ikke få bilen din EU-godkjent dersom du fremstiller den med piggdekk utenom vintersesongen.
Det er ingen frister knyttet til bruk av piggfrie vinterdekk, og mange kjører på slike til tross for at veiene er bare og sommeren står for døren. Det kan få konsekvenser.
– Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lenger med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk. Det kan bli fatalt dersom du må bråbremse, sier Tennefoss.
Piggfrie vinterdekk har en mykere type gummi enn sommerdekk. Resultatet er at bilføreren risikerer ustabilitet, lengre bremsestrekning og langt dårligere drenering av regnvann. På våt veibane risikerer du å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.
– Mange kjører med piggfrie vinterdekk som om de var helårsdekk. Men da overser man farene med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Den ekstra bremselengden kan bli utslagsgivende og forårsake sammenstøt, skade og død ved en kritisk oppbremsing, sier hun.
Hvert eneste år skjer det flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk.
– Mange som nylig har skiftet dekk glemmer å ettertrekke hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer, eller hjulene er montert feil. Det kan få katastrofale følger. Et hjul kan falle av i fart, sier hun.
Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Vegtrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter på sommerdekk, men Tryg anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte.
– Det er viktig å være godt skodd året rundt, også på sommerføre. En mønsterdybde på 3 millimeter sikrer deg et godt veigrep, sier Jeanett Tennefoss.
Hun oppfordrer dessuten bileierne til å sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene.
– Feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen og kan gi dårligere styreevne og øke bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, sier
Tennefoss i Tryg Forsikring.
I områder med mye telehiv bør man ta seg tid til en ekstra grundig sjekk av bilen etter vinteren. Telehiv kan gi store materielle skader, og særlig dekk, felger, for- og bakstilling, fjærer, støtdempere og eksosanlegg er utsatt.
Fotos: Colourbox/Tryg Forsikring.