KommuneKari er en robot som er tilgjengelig 24/7, altså hele døgnet og i helga også, når du lurer på noe.
– Hun kan svare på det meste av kommunale oppgaver, hevder servicekontoret.
Samarbeidet i Kongsbergregionen er årsaken til at Tinn kommune er tidlig ute med en servicerobot.
Tekniske løsninger med bruk av kunstig intelligens og maskinlæring er på full fart inn også i kommunene. Kommunene i Kongsbergregionen prøver nå ut bruk av chat-robot i en uforpliktende prøveperiode, for å få kunnskap og erfaringer med denne teknologien. Målet er å oppnå enda bedre kundeservice.
– Tinn er én av kommunene i Kongsbergregionen som har denne chat-roboten. Det er ikke mange kommuner i Norge som har en KommuneKari ennå, så vi synes at vi er ganske så innovative. Vi håper hun kan være til hjelp for de som har spørsmål en lørdag formiddag, tror Anne Gunleiksrud på Servicekontoret.
I pressemeldingen kan vi lese:
"Kan jeg bygge en bod uten å søke? Hvordan søker jeg barnehageplass? Hva er søppelavgifta? Når er neste møte i kommunestyret? Dette er spørsmål som chat-roboten KommuneKari kan hjelpe deg å finne svaret.
Kommune Kari skal svare på spørsmål om kommunale tjenester. Innbyggere, fritidsbeboere og næringsliv kan få svar på aktuelle spørsmål 24 timer i døgnet og 7 dager i uka hele året. KommuneKari er under opplæring og kan ennå ikke svare på alt. Teknologien vil hjelpe Kari til å svare bedre etter hvert som det kommer inn nye spørsmål.
Vi inviterer innbyggere, fritidsbeboere og næringsliv til å prøve løsningen og gi tilbakemeldinger i form av ros eller ris, samt forbedringsforslag.
Send din tilbakemelding til servicetorget@tinn.kommune.no"
Kongsberg kommune var tidligst ute og startet utprøvingen av Kari 1. februar i år. De øvrige kommunene lanserte løsningen nå før påske, eller like etter påske. Erfaringene fra Kongsberg har medført at kommunene har lyst ut en tilbudskonkurranse, for å anskaffe en slik løsning på mer permanent basis.
Radio Rjukan har testet KommunKari med en rekke spørsmål. Sjekk hvordan hun klarte seg!